Provoz muzejní železnice (HLÚŽ)
S převzetím úvraťového úseku Kysuckým muzeem v Čadci dochází k výstavbě skanzenu, kterým prochází
|
U34.911 (22. 5. 1999). |
i lesní železnice. Z důvodu špatné údržby a potřeby dostavby 2,7 km dlouhé sneseného úseku z Chmúry
k okraji osady Kubatkovia dochází v letech 1977-81 k rekonstrukci tratě. Spoluprací Kysuckého muzea
a brigádníků je trať znovuzprovozněna. V letech 1991-93 je v prostorách vstupu do areálu skanzenu vybudováno
depo podle dobové dokumentace z Povážské lesní železnice (PLŽ).
V letech 1992-95 je provedena generální oprava železnice v úseku Kubatkovia - sedlo Beskydu včetně úvraťové
části. Opravu provedlo Železniční vojsko.
Z lokomotiv zůstaly po zrušení lesní železnice zachovány jen U 45.9 MÁV 4281/1916, Henschel 20615/1926 a vrak
Krauss Maffei 15791/1939, dále pak v Žilině zůstala lokomotiva ČKD 1441/1928, která byla vystavena na podstavci
před depem. V roce 1975 koupilo muzeum z ČHŽ parní lokomotivu U 34.901 (MÁV Budapest 2282/1909),
v roce 1977 z lesní železnice ve Víglaši ČKD 2612/1948. V roce 1980 byly do muzea převezeny zachovalé
lokomotivy z původní lesní železnice a koncem osmdesátých let se výměnou za jinou úzkorozchodnou lokomotivu vrací
zpět ze Žiliny i "Gontkulák" ČKD 1441/1928.
V roce 1983 se do dočasného užívání Kysuckého muzea přesunuly z PLŽ lokomotivy MÁV U 45.903,
RÁBA M 042.032, dieselová Gebus Radotín a tři osobní vozy. 26. 6. 1988 došlo v provizorním
dřevěném depu k požáru, při němž byly poškozeny zejména dieselové lokomotivy.
V letech 1990-94 doplnily lokomotivní park 3 dieselové lokomotivy - BNE 50 z Kladna, BNE 50
z Dubnice a DH 120 z Podbrezové. Zapůjčená Gebus z PLŽ, která byla zasažena požárem depa, byla
vyměněna PLŽ za jinou lokomotivu, a v Brně prošla rozsáhlou rekonstrukcí.
V současné době se po dokončení rekonstrukce tratě počítá s výletním provozem (květen - říjen:
sobota - neděle + jízdy na objednávku) po celém muzejním úseku (zatím jen po první úvrať), původní funce lesní
železnice bude představována statickou výstavou ve skanzenu (oplenové vozy se dřevem).
|