Severní dráha císaře Ferdinanda (Kaiser Ferdinands Nordbahn - KFNB) uvedla
1. května 1847 do provozu úsek z Lipníku do Bohumína. V té době však ještě
nebylo zcela jasné, kudy má odbočka do Opavy vést. V úvahu přicházelo zaústění
do Svinova, Studénky nebo Suchdola nad Odrou. Nakonec zvítězila alternativa
svinovská, přestože vedla přes nevýznamné obce a trasování bylo strategicky
nevýhodné pro blízkost hranice s Pruskem. Tato trasa však byla z terénních důvodů
nejschůdnější. O svinovské variantě bylo definitivně rozhodnuto 27. 8. 1852
a v září téhož roku bylo započato s trasováním. 1. 7. 1853 pak byl předložen
projekt trasy
Svinov - Komárov (o trase z Komárova do Opavy nebylo pro spor o polohu
opavského nádraží dosud rozhodnuto). Projekt však byl ještě přezkoušen
z vojenského hlediska, protože dráha se nesměla přiblížit na dostřel
(t.j. 1000 kroků) k pruské hranici. Vojenské velitelství však nakonec
upustilo od požadavku na posunutí trati do vnitrozemí, čímž by se zvýšilo
stoupání a bylo by nutné vést malé oblouky, resp. stavět tunely.
27. října 1855 přijela, po ještě ne zcela dostavěné trati, do Opavy parní lokomotiva Neptun a bylo provedena zatěžkávací zkouška mostu přes Moravici. Oficiálně byla trať otevřena 17. prosince 1855, kdy o půl páté odpoledne přijel do Opavy slavnostní vlak z Vídně, který byl
Od počátku provozu byla na trati byla jedna mezilehlá stanice v Háji a zastávky Dvořisko-Štítina a Komárov. V té době byla na trati jediná vlečka, které vedla ze stanice Háj do místního cukrovaru, který byl vystavěn v roce 1855. V roce 1857 pak přibyla zastávka Děhylov-Hlučín (od 90. let minulého století i nákladiště), zastávka Dvořisko-Štítina byla k 15. říjnu 1893 rozšířena na zastávku a nákladiště a v období před vznikem Československa byla zřízena ještě zastávka Jilešovice (1913). V roce 1923 pak přibyla zastávka (od roku 1933 i nákladiště, které byl v 60. letech zrušeno) Lhota-Mokré Lazce, jejíž název se v roce 1937 změnil na dnešní Lhota u Opavy. V meziválečném období se ze zastávek a nákladišť Děhylov-Hlučín (1. 6. 1924) a Dvořisko-Štítina (15. 5. 1927) staly stanice. Zajímavý byl osud Ostravy-Třebovic. Nákladiště s tehdejším názvem Střebovice bylo zřízeno k 1. 2. 1898 a o pár měsíců později zde byla zřízena i zastávka.
V poválečném období přibyla zastávka Mokré Lazce (1947). Vzhledem k rostoucímu objemu dopravy bylo také nutno přistoupit ke zvýšení propustné výkonnosti. Proto byly zřízeny dvě hlásky: Lhota u Opavy a Opava-Komárov. Ze strany místních úřadů byly činěny pokusy o zřízení zastávky Smolkov (mezi Hájem a Lhotou), k tomu však nedošlo. Poslední významnou změnou bylo postavení stanice Opava-Komárov, která byla uvedena do provozu v roce 1992. Ve 20. letech se uvažovalo o výstavbě spojky, která by odbočovala za Třebovicemi a ústila obloukem do Mariánských Hor. To by umožňovalo bezúvraťové spojení s dnešním hlavním nádražím v Ostravě (tehdy Moravská Ostrava - Přívoz). Vzhledem k nedostatku financí bylo toto řešení odsunuto. Na území kudy by měla spojka vést však byla v roce 1930 zahájena výstavba elektrárny, což možnou pozdější stavbu spojky znemožnilo. Další spojky pak
Trať byla také několikrát poškozena. Nejvýrazněji byla poničena během
osvobozovacích bojů v závěru 2. světové války. Poškozené mosty a propustky
byly provizorně opraveny a první zkušební jízda s lokomotivou řady 524.1
provedly sovětské vojenské orgány 20. května. Stále nefunkční však bylo
telefonní spojení a tak o den později došlo na trati mezi Hájem a Štítinou
k jízdě dvou vlaků do obsazeného oddílu proti sobě - naštěstí bez následků.
První osobní vlak
vyjel na trať 24. 5. 1945. K dalšímu velkému poškození trati došlo při
katastrofálních povodních v roce 1997, kdy v této oblasti pršelo nepřetržitě
od 5. do 9. července. Doprava na trati byla přerušena v odpoledních hodinách
7. července a vlaky jezdily jen v úseku Opava východ - Lhota u Opavy,
později jen do Štítiny. V úseku Opava východ - Háj ve Slezsku nebyla trať
poškozena a provoz zde byl obnoven již 9. 7., od 16.7. byla po nezbytných
opravách obnovena doprava v celé trati.
Na tomto místě je vhodné doplnit, že trať je ve značné části své trasy vedena na náspech, takže obvykle není ohrožena povodněmi (alespoň těmi menšího rozsahu), v zimním období pak nedochází k zavátí trati a při intenzivnějším sněžení bývají problémy pouze se zavátými výhybkami. Se začátkem grafikonu 1976/77 byla zvýšena traťová rychlost na 90 km/h, trvalá pomalá jízda byla v úseku z Třebovic do Svinova, což byl důsledek důlní činnosti. Pro nedostatek finančních prostředků však byla v 90. letech trvale zanedbávána údržba. To posléze vyústilo v snížení traťové rychlosti na 70 km/h. Naopak byla na 90 km/h zvýšena rychlost v úseku Ostrava Svinov - Ostrava Třebovice, neboť zde byla po ukončení těžby černého uhlí v Ostravě provedena rekonstrukce a tento úsek již není ohrožován poklesy železničního spodku. Byla též provedena rekonstrukce úseku Děhylov - Ostrava Třebovice, ostatní úseky jsou však ve špatném stavu a neustále se zde objevují nové pomalé jízdy.
Již od 50. let se uvažuje o elektrizaci této trati,
v osmdesátých letech byl termín elektrizace stanoven na období 1996-2000.
O elektrizace se s různou intenzitou uvažuje stále. Po elektrizace se pak
předpokládá vedení přímých vlaků z Českého Těšína (případně až z Mostů
u Jablunkova, resp. Čadce), po elektrizaci trati Ostrava hl. n. - Frenštát
p. Radhoštěm, pak vedení vlaků z Opavy do Frýdku-Místku, Frýdlantu n. Ostravicí
či Frenštátu p. Radhoštěm. Z hlediska atraktivnosti této tratě pro cestující,
(kromě zvýšení cestovní rychlosti jako důsledek elektrizace) bude
významné též začlenění celé trati nebo její části do Ostravského dopravního
integrovaného systému, k čemuž dojde bez ohledu na termín elektrizace.
Zatím však tato trať pomalu chátrá. Jistě by si zasloužila větší pozornost, neboť je to významná spojnice dvou velkých měst, svůj význam má i v nákladní dopravě. Dnes probíhá modernizace "Ferdinandky", která je dnes označována jako II. tranzitní koridor ČD, doufejme tedy, že bývalá Severní dráha císaře Ferdinanda bude modernizována i v úseku Ostrava Svinov - Opava východ.
|
|||||||||||||||