$rok=date("Y"); ?>
Lokomotivní řada 751, 752 (T478.1,2) v Jihlavě
V současnosti již legendární traťové lokomotivy řad 751, 752 se začaly od konce šedesátých let významně prosazovat ve
vozbě osobních a následně i nákladních vlaků na hlavních i vedlejších neelektrizovaných tratích.
Postupná náhrada parních lokomotiv modernějšími trakčními vozidly se nevyhnula ani sklonově náročným tratím v centru
Českomoravské vrchoviny, obsluhovaných z velké části stroji LD Jihlava. Prvními předzvěstmi následujících změn,
znamenajících útlum parního provozu v Jihlavě, byl příchod dieselových lokomotiv T 458.1, ale až koncem šedesátých let,
po dodání zcela nových strojů T 478.1 došlo k podstatnému omezení parního provozu v osobní a později i v nákladní
dopravě.
A tak se na podzim roku 1967 v Jihlavě objevily čtyři novotou zářící lokomotivy, dodané rovnou z výrobního závodu ČKD
Praha. Jako první byly převzaty do inventárního stavu LD Jihlava 2. října 1967 stroje T 478.1018 a T 478.1019, poté
následovala 2. 11. 1967 T 478.1039 a o dva dny později T 478.1042.
Zpočátku se podílely na vozbě vlaků do Brna a Znojma spolu s parními lokomotivami řad 464.0, 464.2, 477.0 a 556.0. Po
ukončení parního provozu u ČSD převzaly zcela vozbu R i Os vlaků a na nákladní byly nasazovány lokomotivy řady
T 478.2.
S postupem let se v LD Jihlava vystřídalo mnoho strojů řady 751, řada 752 byla po
dlouhou dobu beze změn.
V roce 1992 proběhla v Jihlavě první přestavba lokomotivy řady 751 na řadu
749.
V druhé polovině roku 2000 byly postupně odvezeny na opravu spalovacího motoru do Českých Budějovic oba dlouhodobě
odstavené stroje - 751.120 a 751.315. 751.120 obdržela po opravě koncem září nový původní nátěr a byla z důvodu
kritického nedostatku lokomotiv 751 ponechána v PJ Č.Budějovice. Stejný osud potkal koncem roku i 751.315 a tak se v
Jihlavě snížil počet těchto lokomotiv na 9.
V inventárním stavu PJ Jihlava byla vedena od roku 1997 i 751.099, navržená na zrušení po nehodě nedaleko Znojma, kde
se na přípřeži 751.054 na nákladním vlaku z Božic do Znojmo střetla s nákladním automobilem. Do Jihlavy zapůjčená
lokomotiva skončila se zničeným stanovištěm a hnutým rámem. Proto bylo rozhodnuto o jejím použití na náhradní díly.
Druhá kabina byla dodána do Šumperka a vyvázaná lokomotiva pouze se zachovanou skříní strojovny čekala na fyzickou
likvidaci. V té době však uvažoval sousední dřevokombinát o zrušení kotelny, vyrábějící páru i pro vytápění
lokomotivního depa. A tak měl vrak lokomotivy, do kterého by byly dosazeny dva parní generátory PG 500, zajišťovat
dodávku páry pro vytápění budov DKV, dokud nebude dokončeno plynové vytápění. Projekt nakonec uskutečněn nebyl a proto
se nečinně odstavená lokomotiva spolu s dalším vrakem 721.066 po třech letech vydala začátkem března 2001 na svoji
poslední cestu do nedalekého kovošrotu v Pávově.
V polovině 90. let byly natřeny stroje 751.106, 142 a 151 v červenomodré kombinaci s bílým pruhem na čele. Ostatní
lokomotivy byly v unifikovaném nátěru s 600 mm širokým žlutým pruhem. Jen 751.103 měla původní tovární nátěr.
Nedostatek provozních výkonů vedl k převedení některých strojvedoucích na obnovování nátěrů lokomotiv přímo v depu.
Tak obdržela v prosinci 1998 nový nátěr 751 120-7, v lednu 1999 751 054-8. Tyto stroje jsou natřeny v původním nátěru
v červenošedé kombinaci. V květnu 1999 se také vrátila z opravy v Českých Budějovicích 751 053-0, které zůstal po
obnově červený nátěr s 600 mm širokým žlutým pruhem okolo celé skříně. Natírání lokomotiv pokračovalo i v červnu 1999,
kdy byla do obnoveného původního nátěru uvedena i 751 103-3. Odlišností oproti původnímu schematu jsou však zelenošedé
podvozky, vzduchojemy a nádrž; rám a závěsky jsou středně šedé. 17. června se v novém nátěru objevila i 751 050-6,
která obdržela k původnímu nátěru také zelenošedé podvozky, vzduchojemy a nádrž, ochranný pluh je červený, se 100 mm
širokým žlutým pruhem dokola. Unifik s 600 mm širokým žlutým pruhem zůstal pouze 751 053-0 a 751 105-8. Nově příchozí
751.152 měla původní nátěr, ale odstín šedé byl tmavší oproti originálu, 751.122 přišla v původním nátěru a 751.095
v unifiku s 600 mm širokým žlutým pruhem.
|
||||||