46. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH - Veletrhy Brno 20. až 24. září 2004 - technické novinky železniční a městské hromadné dopravy
46. mezinárodní strojírenský veletrh, pořádaný již tradičně na přelomu léta a podzimu v Brně, představil novinky spíše
I letos vystavovala nejvíce exponátů z oblasti hnacích kolejových vozidel - a to celkem dva - nymburská firma ČMKS
holding. Její dceřinná společnost Jihlavská lokomotivní společnost vystavovala rekonstruovaný montážní vozík
MUV 73.009 pro firmu Skanska, vzniklý rekonstrukcí montážního vozíku MUV 69 (výroba možná i z MUV 72M). Na vozidle
byl použit spalovací motor Deutz BF6M 1013C o výkonu 151 kW (na své webové prezentaci výrobce uvádí výkon nastavený
na 120 kW) ve spojení s trakčním alternátorem Siemens Drásov 1FC2 284-04. Vozík je prakticky stejného provedení jako
vozíky MUV 73, vyrobené pro údržbu tratí DP Metro Praha, jejichž prototyp byl vystavován již na předloňském
strojírenském veletrhu.
Druhým vystavovaným vozidlem - i když žádnou novinkou - byla lokomotiva 714.229, vyráběná pro ČD původně společností
ČKD Dopravní systémy (ČKD DS). Po krachu ČKD DS zůstaly již téměř dokončené lokomotivy 714.224 - 231 částečně součástí
konkurzní podstaty zkrachovalé společnosti. Po ujasnění majetkových vztahů k těmto strojům, jejich přesunu nejprve do
Nymburka a později do České Třebové podepsaly letos v polovině ledna ČD s ČMKS smlouvu o dokončení a repasi těchto
lokomotiv. Lokomotivy jsou repasovány převážně v Letohradských strojírnách, částečně i ve společnosti ČMKS
- Lokomotivy Česká Třebová. Po dokončení by měly být postupně zařazovány do vybraných dep ČD. Lokomotiva vznikla
zásadní přestavbou lokomotivy řady 735 s dosazením dvou spalovacích motorů LIAZ M 1.2 C o výkonu 2 x 300 kW. Přenos
výkonu je elektrický střídavě stejnosměrný, elektrická energie je z trakčních alternátorů ČKD TA 611 po usměrnění
přenášena na čtyři trakční motory ČKD TE 015. Maximální rychlost lokomotivy je 80 km/h, hmotnost na nápravu 15 t.
Již tradičním vystavovatelem je i firma Pars nova Šumperk, která stejně jako v minulých ročnících prezentovala vozidlo
Jedním ze zahraničních vystavovatelů, který fyzicky představil svůj výrobek, byla firma ŽOS Zvolen, vystavující
motorovou lokomotivu 774.503. Lokomotiva vznikla přestavbou původního stroje 770.503 společnosti U. S. Steel Košice,
která je i majitelem modernizované lokomotivy. Přestavba vychází ze stavebnicového uspořádání lokomotiv 724.7 ČMKS.
ČMKS holding byl také dodavatelem některých konstrukčních celků, ŽOS Zvolen provedly úpravu rámu a konečnou montáž.
Z původní lokomotivy byl ponechán pouze rám a podvozky, jejich stávající závěskové uložení však bylo změněno
na uložení na pryžokovových sloupcích. Zcela nově vyrobeny pak byly oba snížené představky a kabina. Do rámu bylo
dosazeno nové hnací soustrojí, sestávající ze spalovacího motoru Caterpillar 3512 B SCAC o výkonu 1455 kW a trakčního
alternátoru Siemens Drásov 1FC2 569-6 BO 91-Z, z kterého jsou po usměrnění napájeny elektrickou energií původní
tlapové stejnosměrné trakční motory TE 006. Lokomotiva s hmotností 114 t dosahuje maximální rychlosti 90 km/h a
maximální tažnou sílu na háku 295 kN. 770.503 je v pořadí již druhým vyrobeným strojem této řady (viz
Přestavba „čmeláka“ T 669.0502 U. S. Steel na lokomotivu 774.502.).
Jediným vystaveným nákladním vozem byl typ Eas, prezentovaný firmou ZOS Zvolen. Jedná se o modernizovaný vůz s podvozky
Y 25 Cs, vlastní hmotností 20 t a nosností 60 t, délkou přes nárazníky 14 290 mm, šířkou 3040 mm a ložnou plochou
72 m3.
Ostatní vystavovatelé z oblasti drážní dopravy pak obsadili okolí volné plochy (Elektrizace železnic Praha, ČKD Vagonka,
MOVO Plzeň aj.) nebo další pavilony výstaviště. Jednalo se zejména o expozici zabezpečovací techniky v pavilonu E, kde
nechyběli tradiční vystavovatelé, jako jsou firmy AK signal Brno, AŽD Praha a Starmon Choceň. V pavilonu Z měly expozici
firmy Cegelec, Alstom a Siemens a výrobce spalovacích motorů - firma Caterpillar. Většina těchto firem se prezentovala
stávajícím výrobním programem nebo prospekty svých výrobků, pouze stánek Elektrizace železnic Praha představil nový
skříňový rozváděč s usměrňovačem pro vnitřní montáž pro měnírny MHD s jmenovitým napětím 750 V DC. Druhou novinkou této
firmy byl skříňový rozváděč pro vnitřní montáž, obsahující jedno pole napáječového vypínače 27,5 kV s kompletním
příslušenstvím a ochranami, určený pro trakční transformovny 25 kV, 50 Hz AC.
Příští, již 47. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu, spojený s třetím ročníkem oborové výstavy Transport
a logistika, se uskuteční na brněnském výstavišti v termínu 12. - 16. 9. 2005.
| ||||||||
Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Petr Nohel
|
||||||||
|
||||||||
[1] Materiály a internetová prezentace společnosti Veletrhy Brno a. s.
[2] Prospekty a informace jednotlivých vystavovatelů
[3] Veletržní noviny
[4] Poznámky autora
[5] Internetové prezentace jednotlivých výrobců
|
||||||||