Širokorozchodná čtyřnápravová motorová lokomotiva TEM LTH
 
Dalším společným projektem, který vzešel ze spolupráce ruského Transmašholdingu a české společnosti CZ LOKO, je čtyřnápravová motorová lokomotiva pro univerzální použití na tratích o rozchodu 1520 mm, označená řadou TEM LTH.
Prototypová lokomotiva TEM LTH 001 na fotografii z oficiální
prezentace nových prototypů Transmašholdingu
v areálu litevského VLRD ve Vilniusu
(foto Robertas Šalčiunas, 1. 3. 2013).
První prototyp je určen pro provoz v mírném podnebí zemí Evropské unie, čemuž odpovídá i jeho provedení a vybavení dle požadavků norem EN, TSI a vyhlášek UIC.
Lokomotiva je koncipována jako kapotová a řešena obvyklým způsobem, typickým pro společné projekty obou zmíněných partnerů. Hlavní rám a pojezdová část pocházejí od výrobce ze zemí bývalého SSSR. Nástavba hlavního rámu včetně konstrukčního uspořádání jednotlivých agregátů pochází od CZ LOKO. Na první pohled upoutá pozornost tvarové a nátěrové řešení kabiny a kapot, které CZ LOKO začíná postupně používat na svých lokomotivách. Obdobně, jako u dalších podobných projektů, i zde byla výroba a kompletace kabiny a kapot provedena v České republice, odkud byly odeslány na konečnou montáž do partnerského závodu VLRD v litevském Vilniusu za technické podpory CZ LOKO.
TEM LTH využívá hlavní rám a pojezd společnosti Lugansktěplovoz, tradičního ukrajinského výrobce především traťových motorových lokomotiv. Celá tato konstrukční skupina byla poprvé použita na komerčně neúspěšné motorové lokomotivě TEM103 z roku 2005 pro Ukrajinské železnice s AC/DC přenosem výkonu. Oproti té je lokomotiva TEM LTH navíc vybavena střídavým (AC/AC) přenosem s asynchronními trakčními motory.
Jako hlavní zdroj výkonu slouží motorgenerátor sestavený ze spalovacího motoru značky Caterpillar ve spojení s dvojicí osově spojených synchronních alternátorů Siemens 1FC2 631 (jeden pro trakční obvod a druhý pro pomocnou síť). Pro země EU, kde jsou momentálně vyžadovány spalovací motory s emisními limity splňujícími etapu StageIIIB, je použit motor Caterpillar C27 o jmenovitém výkonu 709 kW, vybavený dvojicí oxidačních katalyzátorů (DOC) výfukových plynů a recirkulací výfukových plynů. Ve variantě pro provoz v zemích Ruské federace a dalších zemích s platnou legislativou GOST, kde nejsou uplatňovány tak přísné emisní normy, je plánována instalace motorgenerátoru se spalovacím motorem Caterpillar 3508B (StageIIIA) nastaveným na výkon 680 kW.
Usměrněný elektrický proud z trakčního alternátoru postupuje do stejnosměrného meziobvodu, z něhož jsou pomocí trakčních střídačů řízeny a napájeny čtyři asynchronní trakční motory AD 917 (Elektrotjažmaš Charkov, Ukrajina). Jeden trakční střídač napájí vždy jeden trakční motor. Tyto trakční motory jsou rovněž použity na lokomotivách 2TE25A (BMZ Brjansk pro Ruské železnice), TME3 (CZ LOKO pro Běloruské železnice) a na hybridní lokomotivě TEM35.
Ze stejnosměrného meziobvodu je zároveň napájen rozvaděč pomocných pohonů (výrobce EVPÚ Nová Dubnica). Integrované střídače napájejí příslušné pomocné obvody AC sítě 3 x 400 V pro pohon motorů ventilátorů a kompresoru, pomocí statického dobíječe je nabíjena akumulátorová baterie (24 V DC) a pomocí dalších zdrojů jsou napájeny jednotlivé sítě lokomotivy (24 a 110 V DC). Verze pro ruský trh bude mít dle místních zvyklostí akumulátorové baterie a z nich napájenou palubní síť v napěťové soustavě 110 V DC.
Na lokomotivu jsou dosazeny tři systémy vzduchotlakových brzd (samočinná, přímočinná a doplňková) a zajišťovací brzda s pružinovým střadačem. Brzdové přístroje unifikované panelové koncepce dodává DAKO Třemošnice (pro ruský trh je projektována výzbroj od MTZ Transmaš s využitím komponentů produktové řady UKTOL), instalace jsou v maximální míře vyrobeny z nerezové oceli. Jako zdroj stlačeného vzduchu slouží špičkový bezolejový pístový kompresor VV-270T výrobce Knorr-Bremse (jako na lokomotivách řady 719, 744 a TME3) a sušička vzduchu od téhož výrobce. Lokomotiva je rovněž vybavena elektrodynamickou brzdou a protismykovým zařízením.
Výbava lokomotivy je tvořena obvyklými moderními komponenty CZ LOKO. Lokomotivní elektronický regulátor pochází od společnosti MSV Elektronika. Spalovací motor je vybaven nezávislým agregátem předehřevu. Kabina je vybavena klimatizací, nezávislým teplovzdušným agregátem, teplovodními výměníky a elektrickým nahříváním čelních oken. Návěstní osvětlení využívá svítidla z LED diod. Lokomotiva je připravena pro dosazení dálkového rádiového ovládání a umožňuje vícenásobné řízení.
Stavba prototypu ve VLRD Vilnius začala již ke konci loňského roku, společně s prototypem hybridní lokomotivy TEM35. Na následující měsíce je naplánováno oživení a zkušební provoz, po kterém by měla začít sériová výroba.
Prototypová lokomotiva TEM LTH-001 byla poprvé prezentována oficiálním představitelům a médiím dne 1. 3. 2013 v areálu litevského VLRD ve Vilniusu na výstavě lokomotiv, které vznikly společnými silami Transmašholdingu, CZ LOKO a VLRD.

Text Daniel Brabenec, spolupráce Bernardas Haidsbergis

Zpracováno s využitím materiálů VLRD a CZ LOKO.

Základní technické parametry lokomotivy:
 
Označení TEM LTH
Hmotnost lokomotivy 92 t
Rozchod koleje 1520 mm
Uspořádání pojezdu B’o B’o
Obrys vozidla 1-T podle GOST 9238
Maximální rychlost 80 km/h
Přenos výkonu elektrický střídavý (AC/AC)
Jmenovitý výkon spalovacího motoru EU / GOST 709 / 680 kW
Maximální tažná síla 320 kN
Výkonnost kompresoru 144 m3/h
Délka lokomotivy přes spřáhla 14 500 mm
Brzdová soustava (EU / GOST) DAKO-GP / Matrosov
Vlakový zabezpečovač KLUB-U
 
© SPŽ 2024