SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Rheingold-Express v Praze
Ve dnech 15. - 20. srpna 2010 zavítal na území ČR vzácný host v podobě legendární soupravy vlaku Rheingold-Express (dále RE). První vlak s názvem Rheingold-Express vyrazil 15. května 1928 z holadského přístavu Hoek van Holland nedaleko Rotterdamu na 662 kilometrů dlouhou trasu přes Zevenaar, Duisburg, Düsseldorf, Kolín, Mainz, Mannheim, Karlsruhe, Baden-Baden a Freiburg do švýcarské Basileje. Expres si své jméno získal zejména díky romantické krajině v okolí řeky Rýn, kterou projížděl téměř v celé trase a také nasazením moderních saloních vozů s luxusním vybavením.
2. světová válka provoz RE expresu ukončila v roce 1939. Po válce byl provoz obnoven na krátkou dobu v letech 1951 až 1954. V roce 1962 se RE vrátil na svou původní trasu a od roku 1965 byl RE zařazen do sítě vlaků Trans-Europe Express. Poslední vlak TEE 6/7 Rheingold jel 30. května 1987. Dnes bývalou soupravu RE z 60. let provozuje DB Nostalgiereisen (organizační složka společnosti DB RegioNetz Verkehrs) formou charterových vlaků po celé Evropě.
Do ČR resp. Karlových Varů devítivozová souprava RE přijela ze švýcarské Basileje 15. 8. 2010. Po té byla celá souprava odstavena v Sokolově na vlečce firmy Hexion Specialty Chemicals. Do Prahy se RE vydal 18. 8. 2010 po trase Sokolov - Karlovy Vary - Chomutov - Ústí nad Labem - Praha hl. n. - Praha-Smíchov. Na zpáteční cestu se souprava RE vydala 20. 8. po trase Praha–Smíchov - Plzeň - Česká Kubice (- Norimberk), po celou dobu byla v čele soupravy lokomotiva ER 20-012, patřící poolu MRCE Dispolok. Dopravcem na území ČR byla společnost Railtransport.
Na snímku z 19. 8. 2010 je zachycena souprava Rheingold-Expressu v čele s ER 20-012 při zbrojení vodou v Praze-Smíchově.
Text redakce, foto Richard Lužný
Motorové jednotky GTW 2/8 pro GKB
V roce 2009 si rakouský dopravce Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb (GKB) objednal u společnosti Stadler Rail 13 kusů motorových jednotek GTW 2/8 (rakouská řada 5063). Jedná se o čtyřdílné nízkopodlažní jednotky se třemi vozy pro cestující a vloženým trakčním modulem (uspořádání pojezdu 2'+Bo+2'+2'). Jednotka disponuje 154 místy k sezení, jmenovitý výkon spalovacího motoru je 764 kW, maximální rychlost 140 km/h. Všech 13 objednaných kusů by se mělo objevit v provozu na tratích Graz - Köflach a Graz – Wies – Eibiswald do konce roku 2011.
V rámci koncernu Stadler byl výrobou jednotek pověřen závod Stadler Polska v polských Siedlcích. Na dopravě vyrobených jednotek se v Rakousku a Česku podílejí dopravci majetkově propojení s GKB (LTE Logistik- und Transport, LTE Logistik a Transport Czechia), na polském území je dopravcem společnost Przedsiebiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie. První vyrobený kus 5063.001 byl přepraven v trase Siedlce - Bohumín - Břeclav – Graz ve dnech 7. až 8. srpna 2010. 20. srpna 2010 se pak na cestu vydaly jednotky 5063.002 a 003, přičemž v úseku Siedlce – Chałupki byla v čele vlaku lokomotiva SM42-2603, dále nastoupil stroj 740.883. Z Břeclavi do Gänserndorfu přepravila soupravu lokomotiva 2016.904, dále již obě jednotky pokračovaly vlastní silou. V pořadí čtvrtý vyrobený kus by měl být vystaven na veletrhu Innotrans 2010, takže do své nové domovské stanice pojede oklikou přes Berlin.
Na snímku pořízeném 21. srpna při vjezdu do žst. Ostrava hlavní nádraží je zachycena souprava ve složení 740.883 + 5063.002 + 5063.003.
Text a foto Petr Štefek
Obnovení provozu tramvají v centru Stockholmu
V sobotu 21. srpna 2010 byl slavnostně zahájen obnovený provoz tramvají na trati Djurgårdslinjen v centru Stockholmu, kterému předcházel několikatýdenní zkušební provoz (viz Tramvaje se vrací do ulic Stockholmu). Běžný komerční provoz pak začal od pondělí 23. srpna. U příležitosti zahájení provozu získaly tramvaje Bombardier FLEXITY Classic zapůjčené z Frankfurtu nad Mohanem (ev. č. 262-264) a Norrköpingu (ev. č. 33-35) nový „stockholmský“ nátěr, neboť ve zkušebním provozu jezdily ve stockholmských ulicích v nátěrech svých mateřských dopravních podniků.
Stejně jako v případě ostatních druhů veřejné hromadné dopravy ve Stockholmu je i za provoz tramvají odpovědný městský dopravní podnik Storstockholms Lokaltrafik, který však provozováním dopravy na této trati pověřil společnost Stockholms Spårvägar. Ta dosud na téže trati provozovala historické tramvaje. Provoz tramvají na trati o délce mírně překračující 3 km je organizován ve špičkovém intervalu 7,5 minuty.
Na snímku z 21. srpna 2010 je zachycen frankfurtský vůz č. 262 před Královským dramatickým divadlem na stockholmském náměstí Nybroplan.
Text Petr Štefek, foto Melker Larsson
Nízkopodlažní elektrická jednotka řady 4412 ŽFBH
Chorvatská společnost Končar podepsala 12. června 2008 smlouvu v hodnotě 5,3 mil. eur na dodávku prototypu čtyřdílné elektrické nízkopodlažní jednotky pro Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBH). Pro srovnání: koncern Škoda dodává jednotku 471 ČD za 8,8 mil. eur. Nová souprava byla poprvé prezentována 28. září 2009 a dle informací ŽFBH je určena pro provoz na trati Sarajevo – Ploče. Jednotka již absolvovala první zkušební jízdy v Chorvatsku, ale také Bosně a Hercegovině. Koncem června 2010 byla přepravena na Zkušební centrum Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi, kde abslovuje nutné zkoušky pro schválení typu drážního vozidla.
Jednotka je určena pro napájecí systém 25 kV, 50 Hz AC. Maximální rychlost je 160 km/h, maximální tažná síla je 200 kN a trvalý výkon 2 000 kW. Trakční střídače s použitím IGBT technologie napájí čtyři asynchronní motory. Uspořádání pojezdu je Bo´2´2´2´Bo´ s rozvorem podvozku 2 700 mm. Hmotnost jednotky je 148 t. Výška vozidla je 4 280 mm, šířka 2 885 mm a celková délka 75 000 mm. Výška podlahy nad temenem kolejnice je 600 mm. Jednotka poskytuje 24 míst k sezení v 1. třídě v uspořádání 2+1 a 143 míst v uspořádání 2+2 ve 2. třídě + 9 sklopných sedadel a přepraví 250 stojících cestujících. Souprava je složená ze čtyř vozů: A (hnací vůz, 2. třída) + C1 (vložený vůz, 2. třída) + C2 (vložený vůz, 2. třída, WC a bufetový oddíl) + B (hnací vůz, 1. třída). Jednotka je plně klimatizovaná a vybavena vakuovým WC. Celý interiér jednotky, kromě WC, je snímán kamerovým systémem. Prostor pro cestující 1. i 2. třídy je vybaven LCD obrazovkami.
Fotografie pořízená 23. srpna 2010 představuje jednotku 90 50 4412 001-2 ve stanici Adamov, kam zavítala s pracovníky společností Končar a VUZ během jízdních zkoušek požadovaných vyhláškou UIC 518.
Text a foto Pavel Větříšek
Pokračující rekonstrukce lokomotiv řady 363 ČD v roce 2010
Rekonstrukce tranzitních železničních koridorů a s tím spojené zvyšování traťových rychlostí a rostoucí požadavky provozu si vyžádaly další vlnu rekonstrukcí lokomotiv řady 363, jejímž cílem je zvýšení maximální rychlosti ze 120 na 140 km/h.
Rekonstrukce lokomotiv řady 363 na řadu 362 se prováděly výměnou podvozků mezi lokomotivami řady 162 a 363 (viz Rekonstrukce lokomotiv řady 162 a 363 ČD/ZSSK). Počínaje lokomotivou 363.163 již byla vyrobena nová ozubená kola a převodové skříně (viz Nová lokomotiva řady 362 ČD). Další úpravy - jako je dosazení vlakového zabezpečovacího zařízení LS 90 (pokud výměna starého typu vlakového zabezpečovače neproběhla před touto rekonstrukcí), tlumičů vrtivého pohybu podvozku, tlačítkové předvolby VRL 3.1 a úprava regulátoru rychlosti RR 2.1 na RR 3.1 - byly prováděny také při předchozím způsobu „zrychlení“. Druhou lokomotivou, u které byla zvýšena konstrukční rychlost bez výměny podvozků, se při vyvazovací opravě v DPOV PSO Přerov stal stroj 363.113. V rámci vyvazovacích (EVY) nebo hlavních oprav (EH) jsou v roce 2010 „zrychlovány“ i další stroje. Brněnskou flotilu, která čítá již 24 lokomotiv řady 362 ev. č. 060, 112, 113, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 158, 161, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 170, 171, 172, 173, 174, 175 prozatím postupně doplní stroje ev. č. 019, 111, 116 a 159.
První dvousystémová lokomotiva s maximální rychlostí 140 km/h bude také v inventárním stavu DKV Plzeň. V srpnu 2010 byla přistavena k provedení hlavní opravy lokomotiva 363.131, která se vrátí do domovského depa jako 362.131.
Lokomotiva 362.113 (ex 363.113) projíždí 7. srpna 2010 traťovým úsekem Suchdol nad Odrou - Polom v čele vlaku R 742 z Bohumína do Brna.
Text Jan Kalivoda, foto Petr Nohel
 
 
 
 
22. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3