Litevské železnice Lietuvos geležinkeliai nemodernizují svůj park pouze nákupem nových traťových lokomotiv (viz
), ale vydaly se i cestou komplexních rekonstrukcí starších lokomotiv a to konkrétně původem československých posunovacích strojů ČME3 (ČKD Praha). Litva se tak stala po Slovensku, České republice a Ukrajině čtvrtou zemí, kde se provádí rekonstrukce „čmeláků“ po vzoru české řady 774.7 (viz
).
Modernizace lokomotiv se uskutečňují podle dokumentace a ve spolupráci s českou firmou CZ LOKO, která se podílí i dodávkou hlavních celků (pohonná jednotka, kabina, vzduchový představek a některé další komponenty). Úprava pojezdu, hlavního rámu a konečná montáž je prováděna v litevských dílnách VLRD (Vilniaus lokomotyvų remonto depas). Jako první byl od poloviny roku 2007 modernizován stroj ČME3-5385, jehož dokončování probíhalo na přelomu roku 2007 / 2008. Rekonstruované lokomotivy jsou nově označeny řadou ČME-3M, proto byla tato prototypová lokomotiva označena jako ČME-3M 5385. Dále se modernizaci ve shodném provedení podrobily ještě lokomotivy čísel 5392, 5965, 6202 a 6210. Na začátku května byla dokončována výroba páté lokomotivy.
Prvních pět rekonstruovaných lokomotiv je poháněno spalovacím motorem Caterpillar 3512 B DI-TA o výkonu 1455 kW a rozsahem modernizace odpovídají již zmíněné české řadě 774.7, včetně změny uložení hlavního rámu na podvozcích ze závěsek na pryžokovové sloupky (což nebylo realizováno na ukrajinské verzi modernizace řady ČME3). Od české verze se pak lokomotivy odlišují hlavně jiným rozchodem (1520 mm), použitím automatického spřáhla, jiného rychloměru či zabezpečovače KLUB-U. Modernizaci by se mělo podrobit i dalších devět lokomotiv, které by však již měly být vybaveny jiným typem motoru.
Na fotografii z 19. prosince 2007 se představuje již téměř dokončená lokomotiva ČME-3M 5385 před jednou z montážních hal v areálu dílen depa Vilnius.
Text Daniel Brabenec, foto Vlastimil Budař
|