Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2008

Rekonstrukce litevských „čmeláků“
Litevské železnice Lietuvos geležinkeliai nemodernizují svůj park pouze nákupem nových traťových lokomotiv (viz Zahájení dodávky lokomotiv Siemens ER20 CF pro Lietuvos geležinkeliai), ale vydaly se i cestou komplexních rekonstrukcí starších lokomotiv a to konkrétně původem československých posunovacích strojů ČME3 (ČKD Praha). Litva se tak stala po Slovensku, České republice a Ukrajině čtvrtou zemí, kde se provádí rekonstrukce „čmeláků“ po vzoru české řady 774.7 (viz Lokomotiva 774.701 pro SU).
Modernizace lokomotiv se uskutečňují podle dokumentace a ve spolupráci s českou firmou CZ LOKO, která se podílí i dodávkou hlavních celků (pohonná jednotka, kabina, vzduchový představek a některé další komponenty). Úprava pojezdu, hlavního rámu a konečná montáž je prováděna v litevských dílnách VLRD (Vilniaus lokomotyvų remonto depas). Jako první byl od poloviny roku 2007 modernizován stroj ČME3-5385, jehož dokončování probíhalo na přelomu roku 2007 / 2008. Rekonstruované lokomotivy jsou nově označeny řadou ČME-3M, proto byla tato prototypová lokomotiva označena jako ČME-3M 5385. Dále se modernizaci ve shodném provedení podrobily ještě lokomotivy čísel 5392, 5965, 6202 a 6210. Na začátku května byla dokončována výroba páté lokomotivy.
Prvních pět rekonstruovaných lokomotiv je poháněno spalovacím motorem Caterpillar 3512 B DI-TA o výkonu 1455 kW a rozsahem modernizace odpovídají již zmíněné české řadě 774.7, včetně změny uložení hlavního rámu na podvozcích ze závěsek na pryžokovové sloupky (což nebylo realizováno na ukrajinské verzi modernizace řady ČME3). Od české verze se pak lokomotivy odlišují hlavně jiným rozchodem (1520 mm), použitím automatického spřáhla, jiného rychloměru či zabezpečovače KLUB-U. Modernizaci by se mělo podrobit i dalších devět lokomotiv, které by však již měly být vybaveny jiným typem motoru.
Na fotografii z 19. prosince 2007 se představuje již téměř dokončená lokomotiva ČME-3M 5385 před jednou z montážních hal v areálu dílen depa Vilnius.
Text Daniel Brabenec, foto Vlastimil Budař
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019