SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Září 2008

Tragická nehoda u Moravičan
Černá bilance letošního léta na železnici, mimo jiné poznamenaného četnými střety na přejezdech, žel pokračovala i v září. Pět týdnů po nehodě ve Studénce (viz Nehoda ve Studénce - osudný den plný osmiček) ochromila dopravu na českých tratích další tragická nehoda. V sobotu 13. září se ve 2 hodiny 20 minut v noci střetly dva nákladní vlaky přibližně v km 54,4 mezi stanicemi Moravičany a Mohelnice na Šumpersku.
Osudný traťový úsek právě prochází jako součást koridorové stavby „Modernizace tratě Zábřeh na Moravě - Červenka“ rozsáhlou přestavbou, díky které je dočasně odpojeno traťové zabezpečovací zařízení. To pravděpodobně spolu s chybou některého z výpravčích velkou měrou přispělo k tragickým událostem sobotní noci. Nejdříve u vjezdového návěstidla žst. Moravičany zastavil nákladní vlak Pn 66161 v čele s lokomotivou 163.014, která vezla ucelelnou soupravu vozů Falls s uhlím z Ledvic do Olomouce. O několik minut později byl na stejnou kolej vypraven poštovní Nex 54053 vedený lokomotivou 362.165 v trase Praha-Malešice - Ostrava hl. n., který do stojícího vlaku narazil. Následkem střetu přibližně v rychlosti 55 km/hod na místě zahynul strojvedoucí poštovního expresu. Těžce poškozeny a vykolejeny byly kromě lokomotivy 362.165 také dva poslední vozy nákladního vlaku. Poškozen byl také první vůz poštovního Nex 54053.
V důsledku nehody se zcela zastavila veškerá doprava na II. tranzitním koridoru. Některé vlaky byly vedeny odklonem přes Brno po jednokolejné trati přes Vyškov, nebo (zejména Pendolina) dokonce až přes Břeclav. Část vlaků byla v kritickém úseku nahrazena autobusy nebo odřeknuta úplně. Po celý den se tak značná zpoždění osobních vlaků přenášela do velké části sítě SŽDC. Alespoň částečně se v místě nehody podařilo obnovit provoz po devatenácté hodině večer. Po obou traťových kolejích potom v 21:35. Poškozený svršek bude ale zatím vyžadovat výrazné snížení rychlosti projíždějících vlaků.
Na horní fotografii pořízené na místě neštěstí okolo 14:00 je zachyceno odstraňování do sebe zaklíněných těžce poškozených vozů a lokomotivy 362.165. Na spodní fotografii je zdokumentován odvoz poškozeného poštovního vozu rychlostí pomalé chůze do stanice Mohelnice.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
19. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3