Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Říjen 2008

Konstrukční změny přípojných vozů řady 054
Modernizace přípojných vozů řady 053 probíhá ve firmě KOS Krnov již od roku 2006, kdy byl ČD předán první vůz 054.240 (viz Modernizace vozů řady 053 v KOS Krnov). V současné době (říjen 2008) je v provozu celkem osmnáct vozů této řady. Sedm vozů je zařazeno ve stavu DKV Brno, pět je v Plzni a šest vozů je v Praze. Do plzeňského depa budou dodány ještě dva vozy ev. č. 214 a 277, ale největší přírůstek jedenácti vozů je očekáván v DKV Praha.
V dosavadním průběhu modernizací vozů řady 053 došlo k určitým změnám. U vozů řady 054 nezůstal zachován jednotný interiér, protože bude použit již třetí typ sedadel. V prvních 21 vozech zůstala původní sedadla, která byla nově přečalouněna. Další vozy ev. č. 313, 213 a 278 jsou určeny pro DKV Praha. Pouze tyto tři vozy mají instalována sedadla, která jsou pořízena výziskem ze zrušené elektrické jednotky 470.001+002. Od 25. vozu (ev. č. 317) budou dosazována sedadla firmy MSV Interier, použitá např. v motorové jednotce „regionova“ řady 814 nebo v modernizovaném voze Bdmtee (viz Czech Raildays 2008). Renovovaná, ale i nová sedadla jsou potažena látkou se vzorem „flame“. Stejný vzor mají sedadla motorových vozů řady 843 či 854.
Další změna je čistě technického rázu a není pro laika tolik patrná. Spojení skříně vozu s podvozkem je provedeno prostřednictvím otočného čepu a kluznic. Materiál kluznic je fenol-formaldehydová pryskyřice s bavlněným plnivem. Nevýhodou tohoto řešení je závislost součinitele tření na systému mazání a z toho vyplývající průvodní jevy při tzv. polosuchém nebo suchém tření. Nové řešení použité od 22. vozu tuto nutnost mazání a doplňování maziva odstranilo. Základem je použití kluzného materiálu PTFE (Polytetrafluoretylen) s textilní výztuží, který je také použit u podvozků GP 200. Z bočnice vozu tak zmizely mazníky kluznic s olejovou nádobou a knotovým mazáním.
Horní fotografie představuje interiér přípojného vozu 054.313, který byl jako první vybaven sedadly z elektrické jednotky řady 470. Spodní fotografie téhož vozu zobrazuje nové řešení kluznic.
Text a foto Jan Kalivoda
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019