V Litvě je sice pro jednotky tohoto typu běžně užíváno české označení EJ575, všechny vozy jednotky však dostaly nové 12místné číslo UIC, přičemž hnací vůz je označen řadou 211 (číslice na 6. až 8. pozici), řídicí vůz 307 a vložený vůz 444. Hnací vůz první dodané jednotky pak má označení 94 24 9 211 001-3.
Konstrukčně se jednotky pro LG příliš neliší od souprav řady 471 ČD, neboť pro dva kusy (s opcí na další dva) nemělo smysl vyvíjet novou konstrukci vozidla. Skříň vozidla splňující požadavky českého obrysu tak zdaleka nevyužívá prostorových možností daných obrysem používaným v Litvě. Zásadnější odlišnosti lze pak nalézt v trakční výzbroji, neboť litevská jednotka je určena pro provoz na napájecí soustavě 25 kV 50 Hz (jednotky 471 ČD mají výzbroj pro 3 kV DC).
Po úspěšném oživení a sérii zkušebních jízd byla první dodaná jednotka nasazena od 24. prosince do pravidelného provozu na třech párech rychlých spojů, které s jízdní dobou 59 minut spojují stanice Vilnius a Kaunas-1 (s jednou zastávkou v mezilehlé stanici Kaišiadorys). Na dalších třech párech vlaků stejného typu je nasazena modernizovaná jednotka řady ER9M. Druhá jednotka EJ575 dorazila do Litvy v prosinci, do pravidelného provozu by měla zasáhnout od začátku února. Na trati Vilnius - Kaunas je jednotka provozována maximální traťovou rychlostí 120 km/h, svou konstrukční rychlost 160 km/h pak bude moci využít až po plánované modernizaci trati.
Na horním snímku pořízeném 31. října 2008 u zastávky Pavilnys v traťovém úseku Vilnius - Naujoji Vilnia je zachycena jednotka s hnacím vozem 94 24 9 211 001-3 při jedné ze zkušebních jízd na širokém rozchodu. Dolní snímek pořízený 14. ledna 2009 již dokumentuje pravidelný provoz téže jednotky s cestujícími: vlak EJV814 z Kaunasu zastavil u prvního nástupiště stanice Vilnius.
Text Petr Štefek, horní foto Robertas Šalčiūnas, dolní foto Magdalena Krakovičová
|