Divize osobní dopravy SBB-CFF-FFS trpí již několik týdnů nedostatkem lokomotiv. Jedním z důvodů jsou provozní problémy jednotek Cisalpino řad 470 a 610. Jednotky ETR 610 dosud nebyly nasazeny do provozu, nynější předpokládaný termín jejich nasazení je jaro 2009. Přesto ani tento termín nemusí být konečný poté, co jedna z jednotek ztratila při zkušební jízdě v
Lötschbergském basistunelu jedny dveře a část střešního krytu. Dále trvají též provozní problémy jednotek ETR 470, například 22. prosince 2008 uvíznul vlak EC 50 (Milano – Basel) vedený touto jednotkou v Lötschbergském basisitunelu a 200 cestujících muselo být evakuováno. Z tohoto důvodu byl provoz těchto jednotek ihned omezen. V druhé polovině února tak např. byly v provozu jen tři z devíti těchto jednotek a místo chybějících souprav byly nasazeny lokomotivy řady Re 4/4 II (Re 420) s klasickými vozy.
Pravděpodobně v souvislosti se zimním počasím pak dochází také k častým závadám trakčních motorů již prověřených lokomotiv Re 460. Proto si SBB-CFF-FFS pronajala od SBB Cargo lokomotivy řady Re 4/4 II (Re 420) s maximální rychlostí 140 km/h. Zároveň si najala od SBB Cargo 30 strojvedoucích. To pomáhá oběma společnostem: SBB-CFF-FFS tím pokrývá nedostatek vozidel i personálu a SBB Cargo řeší problém s lokomotivami a strojvedoucími, kterých má z důvodu globální krize nadbytek.
Na snímku pořízeném 21. února 2009 ve stanici Zürich HB je zachycen kmenový osobní stroj Re 4/4 II 11134 vedle stroje Re 420 160 pronajatého od SBB Cargo.
Text a foto Matthias Haag
|