I nová silnice může paradoxně přinést obnovení provozu na zrušených tratích. Takovým příkladem je polská jednokolejná trať Gorzów Wielkopolski – Myślibórz (49 km). Osobní doprava na ní byla zastavena již v roce 1991, v následujících letech na ní ještě byla provozována skomírající nákladní doprava, ale posledních několik let již byla zcela opuštěna a železniční svršek byl z velké části rozkraden.
Obnovu provozu na části trati přinesla až výstavba rychlostní silnice S3 Świnoujście – Lubawka, která si vyžádala zřízení obalovny v Świątkách. Aby nedošlo ke zničení silnic v okolí, bylo rozhodnuto o návozu kameniva po železnici. Proto byl v loňském roce opraven úsek trati z Gorzówa Wielkopolského do nákladiště Świątki (39 km).
Vozbu kameniva pro obalovnu Świątki zajišťuje dopravce Freighliner PL (FPL) svými lokomotivami typu JT42CWRM (viz
Dodávky lokomotiv typu JT42CWRM pro Freightliner PL) a vozy Eamnoss. Vůbec první vlak FPL přitom dorazil do Świątek 23. března 2009. Celkově by mělo být po zmiňované trati přepraveno během dvou let 1,5 milionu tun kameniva, poté bude trať opět opuštěna.
Na snímku pořízeném 25. března v nákladišti Świątki je zachycen stroj 66001 FPL se soupravou vozů Eamnoss.
Text Petr Štefek, foto Jacek Chiżyński
|