Od počátku července 2009 otevřelo Švédsko možnost provozování pravidelné dálkové osobní dopravy i jiným dopravcům než jen společnosti SJ AB vlastněné státem. Zatím je tato možnost otevřena všem dopravcům vždy jen od pátku do neděle, od prosince 2009 pak bude trh dálkové osobní dopravy otevřen i pro ostatní dny v týdnu. Jiní dopravci než SJ AB přitom již dříve mohli provozovat regionální dopravu, za kterou jsou odpovědné jednotlivé kraje, noční dálkové vlaky nebo také sezonní dálkovou dopravu.
Zatím jediným dopravcem, který využil otevření trhu, je společnost Veolia Transport Sverige (VEO), která počínaje 3. červencem zahájila provoz jednoho páru vlaků denně od pátku do neděle mezi Stockholmem a Malmö. Nové vlaky odjíždějí z hlavního nádraží Stockholm C, ale jejich cílovou stanicí není tradiční Malmö C, ale malé nádraží Svågertorp v jižní části Malmö na trati směřující přes průliv Öresund do Dánska.
Na uvedených vlacích jsou nasazovány osobní vozy patřící švédské Veolii, ale také firmě NetRail, což je švédský obchodník s kolejovými vozidly. Lokomotivy pak zajišťuje švédský dopravce Hector Rail, který již pro VEO provádí trakční výkony na sezonních vlacích do lyžařských středisek v zimním období a na vlacích z jižního Švédska do Laponska a Narviku v letním období. Hector Rail nasazuje na tyto vlaky stroje řady 241, tj. Bombardier TRAXX F140 AC (viz
Hector Rail zahájil přepravy Švédsko - Německo). Vůbec první vlak VEO ze Stockholmu do Malmö odvezla lokomotiva 241.002 „Skywalker“, pro umožnění rychlého obratu v cílové stanici Svågertorp pak byl na závěsu stroj 241.004 „R2D2“.
Na snímku pořízeném 10. července 2009 je zachycen páteční vlak VEO opouštějící stanici Stockholm C v čele se strojem 241.004 „R2D2“ Hector Rail.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Melker Larsson
|