SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2010

Ukončení periodických oprav elektrických jednotek řady 451 a 452
Elektrické jednotky řady 451 (původní označení EM 475.1) byly vyrobeny Vagonkou Tatra Studénka v letech 1964 až 1968. Příbuzné jednotky řady 452 (původní označení EM 475.2) byly vyrobeny v letech 1972 až 1973. Ačkoliv byla životnost jednotek plánována na maximálně 20 let, můžeme je ještě v roce 2010 spatřit v pravidelném provozu pražské příměstské dopravy s osobními vlaky do Berouna, Benešova u Prahy a Kralup nad Vltavou. Ovšem i provoz těchto legendárních nadčasových elektrických jednotek se pomalu ale jistě blíží ke konci a postupně jsou vytlačovány jednotkami řady 471. Blížící se konec provozu řady 451 a 452 naznačuje také ukončení přístavby do periodických oprav, které provádí společnost Pars nova Šumperk.
Předposlední hlavní opravu (EH) řady 451 prodělala elektrická jednotka ve složení 451.045 + 051.045 + 051.049 + 451.046. V rámci hlavní opravy obdržela barevné řešení, které bylo vybráno z dostupných historických pramenů a výkresové dokumentace. Z několika možností bylo zvoleno nejstarší dochované barevné řešení. Skříň jednotky včetně střechy je nalakována v odstínu RAL 5015 a je doplněna zalomeným pruhem přes celou délku jednotky v odstínu RAL 7038 (viz výkres).
Dne 14. července 2010 se vrátila do domovského DKV Praha, PJ Praha ONJ elektrická jednotka ve složení 451.025 + 051.025 + 051.026 + 451.026, která jako poslední prodělala hlavní opravu. Tato jednotka byla nalakována do nátěru, který byl aplikován na jednotky do ev. č. 027 + 028. V tomto barevném řešení byla v roce 1964 vystavena jednotka EM 475.1007 + 008 na 6. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Skříň jednotky je v odstínu ČSN 4300, červený pruh přes celou délku jednotky je v odstínu RAL 2002 a je lemován proužkem v odstínu RAL 9010. Tato barva je použita také na proužek v horní části skříně. Střecha jednotky je v odstínu RAL 7002 (viz výkres).
V pražském depu se setkají jednotky 451.001 + 002 a 451.025 + 026, které představují diametrálně rozdílné pokusy o realizaci původního nátěru. V roce 2007 byl na jednotce 451.001 + 002 realizován velmi nezdařilý pokus o „retro“ nátěr (viz Elektrická jednotka 451.001+002 v původním nátěru). Odstín ČSN 4300 nemá v řadě RAL svůj ekvivalent a z tohoto důvodu byl odhadem vybrán podobný odstín ze vzorníku RAL. Výsledkem této činnosti je současný atypický nátěr. Rozměrové nepřesnosti a špatné umístnění ozdobných pruhů jsou další chyby, které znehodnotily celkový vzhled soupravy.
Jednotky 451.025 + 026 a 451.045 + 046 jsou nasazeny v pravidelném provozu, především na rameni do Benešova u Prahy. Po ukončení provozu by měly být obě zařazeny do sbírek muzejních železničních vozidel.
Horní snímek pořízený 21. května 2010 zachycuje jednotku „Talgo“ 451.045 + 046 při pobytu na 16. koleji ve stanici Česká Třebová. Dolní snímek ze 14. července 2010 představuje jednotku 451.025 + 026 v úseku Rudoltice v Čechách – Třebovice v Čechách. Oba snímky zobrazují vlak 1. nsl 522, tedy již neopakovatelnou přepravu jednotek řady 451/2 ze šumperské firmy Pars nova do domovského depa Praha ONJ.
Text a foto Jan Kalivoda
 
 
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3