Chorvatská společnost Končar podepsala 12. června 2008 smlouvu v hodnotě 5,3 mil. eur na dodávku prototypu čtyřdílné elektrické nízkopodlažní jednotky pro Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine (ŽFBH). Pro srovnání: koncern Škoda dodává jednotku 471 ČD za 8,8 mil. eur. Nová souprava byla poprvé prezentována 28. září 2009 a dle informací ŽFBH je určena pro provoz na trati Sarajevo – Ploče. Jednotka již absolvovala první zkušební jízdy v Chorvatsku, ale také Bosně a Hercegovině. Koncem června 2010 byla přepravena na Zkušební centrum Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi, kde abslovuje nutné zkoušky pro schválení typu drážního vozidla.
Jednotka je určena pro napájecí systém 25 kV, 50 Hz AC. Maximální rychlost je 160 km/h, maximální tažná síla je 200 kN a trvalý výkon 2 000 kW. Trakční střídače s použitím IGBT technologie napájí čtyři asynchronní motory. Uspořádání pojezdu je Bo´2´2´2´Bo´ s rozvorem podvozku 2 700 mm. Hmotnost jednotky je 148 t. Výška vozidla je 4 280 mm, šířka 2 885 mm a celková délka 75 000 mm. Výška podlahy nad temenem kolejnice je 600 mm. Jednotka poskytuje 24 míst k sezení v 1. třídě v uspořádání 2+1 a 143 míst v uspořádání 2+2 ve 2. třídě + 9 sklopných sedadel a přepraví 250 stojících cestujících. Souprava je složená ze čtyř vozů: A (hnací vůz, 2. třída) + C1 (vložený vůz, 2. třída) + C2 (vložený vůz, 2. třída, WC a bufetový oddíl) + B (hnací vůz, 1. třída). Jednotka je plně klimatizovaná a vybavena vakuovým WC. Celý interiér jednotky, kromě WC, je snímán kamerovým systémem. Prostor pro cestující 1. i 2. třídy je vybaven LCD obrazovkami.
Fotografie pořízená 23. srpna 2010 představuje jednotku 90 50 4412 001-2 ve stanici Adamov, kam zavítala s pracovníky společností Končar a VUZ během jízdních zkoušek požadovaných vyhláškou UIC 518.
Text a foto Pavel Větříšek
|