Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Červenec 2011

Konec strojů 060DA u dopravce Lotos Kolej
Postupující modernizace parku elektrických a motorových lokomotiv dopravce Lotos Kolej přináší postupné změny v nasazování starších lokomotivních řad. Avšak zatímco elektrické lokomotivy řady 181/182 (z větší části pronajaté od ČD Carga) jsou a ještě nějakou dobu budou dominantním prvkem v lokomotivním parku Lotosu, starší traťové motorové lokomotivy jsou na ústupu, což se týká především lokomotiv typu 060DA.
Stroje 060DA v Polsku přezdívané „rumun“ (podle země původu) se staly nosnou řadou dálkové vlakové dopravy Lotosu v roce 2005, kdy došlo k unifikaci parku traťových lokomotiv dopravců Lotos Kolej a PCC Rail Szczakowa. Do té doby měli oba dopravci lokomotivy 060DA i M62, ale domluvili se na vzájemném předání lokomotiv tak, že Lotos získal stroje 060DA od PCC výměnou za M62 od Lotosu. Už od roku 2006 však pozici strojů 060DA u Lotosu nabouralo postupné rozšiřování počtu elektrických lokomotiv řad 181 a 182, které se staly nejpočetnějším typem traťových lokomotiv Lotosu.
Přesto po dobu několika let bylo v parku Lotosu více než 10 lokomotiv 060DA (vlastních a pronajatých). Rychlý ústup ze slávy však nastal v roce 2010, kdy byla většina těchto zastaralých a poruchových strojů odstavena a následně prodána do Rumunska. V létě 2011 už zůstal v provozu jediný stroj - 060DA-2335 (rok výroby 1986). V souvislosti s příchodem nových strojů typu TRAXX F140 DE (viz Lokomotivy TRAXX F140 DE nasazeny do provozu v Polsku) i tato lokomotiva brzy ukončí svůj provoz u dosavadního vlastníka.
Labutí písní stroje 060DA-2335 bylo červnové a červencové nasazení na odklonové vozbě do rafinerie Jasło. Ta nemohla být z důvodu dlouhodobé výluky v úseku Tarnów - Stróże obsluhována vlaky v elektrické trakci a veškerá vozba musela být vedena po malebné neelektrizované trati Rzeszów – Jasło. Jeden z těchto odklonů v čele se zmiňovanou lokomotivou 060DA-2335 byl zdokumentován dne 16. června 2011 ve výhybně Dobrzechów při čekání na křižování s protijedoucími vlaky.
Text Petr Štefek, foto Jan Hanzel
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019