Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2011

První lotyšský „čmelák“ zmodernizován
V pořadí další zemí, kde se prosadila CZ LOKO se svými modernizacemi původních „čmeláků“ řady ČME3, se stalo Lotyšsko. V srpnu letošního roku vyjela z haly rižské opravny společnosti LDz ritošā sastāva serviss (RSS) na svou zkušební jízdu modernizovaná lokomotiva ČME3M-4644.
Od provedení prototypové zahraniční modernizace na Ukrajině v roce 2007 přes prvosériové stroje pro Litvu (viz Rekonstrukce litevských „čmeláků“) doznala původní koncepce projektu pochopitelně určitých změn. Lotyšský prototyp je ve značné míře shodný s modernizací běloruských ČME3 (nově TME1 a TME2), jejichž stavba probíhá souběžně v běloruském depu Lida. Oproti nim se ale ČME3M liší především zástavbou spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD o výkonu 1550 kW, splňujícím emisní limity Stage IIIA. Tímto se lotyšský stroj stává první šestinápravovou lokomotivou CZ LOKO, na kterou je tento motor dosazen (doposud je použit pouze v lokomotivách řady 750.7 a nově rovněž v litevských TEM TMX od čísla 013). Instalace nového motoru je navenek patrná větší výškou kapot delšího představku, vynucenou vyššími zástavbovými rozměry motoru.
Další změny byly jako obvykle provedeny v souladu se specifickými požadavky zákazníka. Narozdíl od běloruských variant TME je lotyšský stroj stavěn pouze dle norem EN (nikoliv dle ruských GOST), což se projevilo na jeho povinné výbavě, provedení i na výběru konkrétních použitých zařízení. Jako první je zkušebně vybaven elektronickým rychloměrem KPD-3PV ruské výroby (Elektromechanika Penza). Mezi další změny oproti doposud vyráběným strojům patří absence dvojčlenného řízení a soupravy dálkového ovládání. Za povšimnutí stojí i požadavek na instalaci původního sovětského zabezpečovacího zařízení ALSN. Rekonstrukce hlavního rámu, naftové nádrže, repase podvozků a následná montáž soustrojí a nových komponentů, dodaných ve formě typických modulů z České republiky, probíhala s přestávkami od konce roku 2010 společnými silami pracovníků opravny LDz RSS a techniků CZ LOKO v hale původní „kolovky“ v Rize. Za účelem zvážení lokomotivy (v Lotyšsku se neprovádí), nastavení nápravových tlaků a provedení teplotechnické zkoušky byla lokomotiva ČME3M-4644 odeslána koncem srpna do VLRD ve Vilniusu.
Do konce letošního roku začnou v Rize práce na dalších dvou strojích (ČME3-5955 a 5964, které byly dosud zakonzervovány v základně rezerv v Rēzekne), přičemž do roku 2013 plánují Lotyšské železnice (LDz) odebrat celkem 14 strojů této řady. Prototypový stroj bude předán do depa Daugavpils a bude nasazen na posunu v tamějším seřaďovacím nádraží.
Na snímku ze dne 23. 8. je ČME3M-4644 zachycen v obvodu rižské seřaďovací stanice Šķirotava před odvozem do litevského Vilniusu.
Text Michal Kozuk, foto Maksims Šlikovs
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019