|
Září 2011
První lotyšský „čmelák“ zmodernizován
|
|
|
V pořadí další zemí, kde se prosadila CZ LOKO se svými modernizacemi původních „čmeláků“ řady ČME3, se stalo Lotyšsko. V srpnu letošního roku vyjela z haly rižské opravny společnosti LDz ritošā sastāva serviss (RSS) na svou zkušební jízdu modernizovaná lokomotiva ČME3M-4644.
Od provedení prototypové zahraniční modernizace na Ukrajině v roce 2007 přes prvosériové stroje pro Litvu (viz Rekonstrukce litevských „čmeláků“) doznala původní koncepce projektu pochopitelně určitých změn. Lotyšský prototyp je ve značné míře shodný s modernizací běloruských ČME3 (nově TME1 a TME2), jejichž stavba probíhá souběžně v běloruském depu Lida. Oproti nim se ale ČME3M liší především zástavbou spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD o výkonu 1550 kW, splňujícím emisní limity Stage IIIA. Tímto se lotyšský stroj stává první šestinápravovou lokomotivou CZ LOKO, na kterou je tento motor dosazen (doposud je použit pouze v lokomotivách řady 750.7 a nově rovněž v litevských TEM TMX od čísla 013). Instalace nového motoru je navenek patrná větší výškou kapot delšího představku, vynucenou vyššími zástavbovými rozměry motoru.
Další změny byly jako obvykle provedeny v souladu se specifickými požadavky zákazníka. Narozdíl od běloruských variant TME je lotyšský stroj stavěn pouze dle norem EN (nikoliv dle ruských GOST), což se projevilo na jeho povinné výbavě, provedení i na výběru konkrétních použitých zařízení. Jako první je zkušebně vybaven elektronickým rychloměrem KPD-3PV ruské výroby (Elektromechanika Penza). Mezi další změny oproti doposud vyráběným strojům patří absence dvojčlenného řízení a soupravy dálkového ovládání. Za povšimnutí stojí i požadavek na instalaci původního sovětského zabezpečovacího zařízení ALSN.
Rekonstrukce hlavního rámu, naftové nádrže, repase podvozků a následná montáž soustrojí a nových komponentů, dodaných ve formě typických modulů z České republiky, probíhala s přestávkami od konce roku 2010 společnými silami pracovníků opravny LDz RSS a techniků CZ LOKO v hale původní „kolovky“ v Rize. Za účelem zvážení lokomotivy (v Lotyšsku se neprovádí), nastavení nápravových tlaků a provedení teplotechnické zkoušky byla lokomotiva ČME3M-4644 odeslána koncem srpna do VLRD ve Vilniusu.
Do konce letošního roku začnou v Rize práce na dalších dvou strojích (ČME3-5955 a 5964, které byly dosud zakonzervovány v základně rezerv v Rēzekne), přičemž do roku 2013 plánují Lotyšské železnice (LDz) odebrat celkem 14 strojů této řady. Prototypový stroj bude předán do depa Daugavpils a bude nasazen na posunu v tamějším seřaďovacím nádraží.
Na snímku ze dne 23. 8. je ČME3M-4644 zachycen v obvodu rižské seřaďovací stanice Šķirotava před odvozem do litevského Vilniusu.
Text Michal Kozuk, foto Maksims Šlikovs
|
|
|
|