Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Listopad 2011

Inovace vnějších nátěrů vozidel Českých drah
Od července 2009 se začal na vozidlech Českých drah dosazovat nový vnější nátěr, stírající rozdíly mezi trakcí či primárním určením pro regionální anebo dálkovou dopravu (viz Unifikované barevné řešení hnacích vozidel ČD). V době nastupující konkurence na českých kolejích se vedení ČD přiklonilo k razantní změně v oblasti vizuální komunikace se zákazníkem. Za vypracováním stojí Studio Najbrt a tehdy ustanovený Odbor řízení značky.
Zavedení bylo velmi rychlé, čemuž odpovídalo propracování, které se v několika etapách dolaďovalo a měnilo. Důvodem byla především nízká odolnost světlých ploch proti provoznímu znečištění v dolních i horních partiích skříní vozidel. Přesto byl nástup nových korporátních nátěrů nepoměrně masivnější oproti minulým letům, kdy se zejména při vyvazovacích opravách prováděly mnohdy jen částečné nátěrové obnovy v rozsahu LAK III.
Od září 2011 se začala uplatňovat výrazně modifikovaná verze, která zejména v oblasti velmi diskutovaných lokomotiv mění dosavadní verzi. Zatímco základní barevná paleta modři nebeské (RAL 5015) a safírové (RAL 5003), světle šedé (RAL 7035) a umbry šedé (RAL 7022) nadále zůstává, zcela se změnilo barevné schéma. Zjednodušeně řečeno – spodní a horní část skříně je tmavě modrá, střední část světle modrá. V dolní části skříně je světle šedý obvodový proužek, který je aplikován ještě v horní části bočnice. Pojezd a předměty pod úrovní hlavního rámu jsou nadále tmavě šedé. Tažné a narážecí ústrojí jsou opět provedeny tradiční černou, hrany smetadel, schůdků a stupaček zůstávají žluté.
Motorové vozy, přípojné vozy a osobní vozy klasické stavby doznaly změny jen v oblasti střechy, která je nyní, stejně jako kryty čel, tmavě modrá a v její boční postranní části jsou 150 mm široké světle šedé pruhy. Barevné odlišení služebních, jídelních a lůžkových vozů na bočnicích a čelech zůstalo nezměněno.
Společným inovačním prvkem je umístění samostatného nápisu dopravce „České dráhy“ vedle jeho loga, zavedeného v polovině roku 1993 – samozřejmě ve fontu ČD Fedra, který náleží k základním rysům nové vizualizace. Mezi první vozidla, sloužící jako zkušební vzorky, patří lokomotiva 754.021 DKV Olomouc, která byla takto nalakována v rámci hlavní opravy v CZ LOKO Česká Třebová. Na horním snímku je zachycena 28. 10. 2011 u Vratimova s vlakem Os 31550. Dále je to dvojice vozů 843.028 + 29-29.001 olomouckého depa, které byly zachyceny 30. 10. 2011 při funkční zkoušce v kolejišti moravskoveselských dílen, součásti společnosti DPOV.
Text a dolní foto Leoš Tomančák, horní foto Tomáš Orlík
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019