Estonský státní dopravce Elektriraudtee si u společnosti Stadler Rail objednal dodávku celkem 38 elektrických a motorových jednotek typu Flirt. Celá dodávka se skládá z 12 třívozových a 6 čtyřvozových elektrických jednotek, dále pak z 6 dvouvozových, 8 třívozových a 6 čtyřvozových motorových jednotek.
Elektrické jednotky jsou vybaveny pro provoz na tratích elektrizovaných soustavou 3 kV DC a v obou verzích disponují trvalým výkonem 2000 kW. V případě motorových jednotek se jedná o vůbec první dieselovou modifikaci jednotek Flirt. Podobně jako u jednotek GTW, i v tomto případě byl použit vložený hnací modul (shodný pro všechny tři konfigurace počtu vozů v jednotce), ve kterém se nacházejí dva vznětové motory Cummins QSK23 o jmenovitém výkonu 2 x 671 kW. Elektrická i motorová verze má maximální rychlost 160 km/h (i když estonská infrastruktura zatím neumožňuje překročení rychlosti 120 km/h). Zatímco elektrické jednotky určené pro příměstskou dopravu v okolí Tallinnu mají pouze místa druhé třídy, motorové jednotky disponují také místy v 1. třídě, neboť budou provozovány na delších trasách.
První dvě elektrické a jedna motorové jednotka (vše ve čtyřvozových verzích) byly do domovského depa Pääsküla dodány v závěru roku 2012. 8. ledna zahájila elektrická jednotka č. 1401 zkušební provoz jízdou z Pääsküly do Tallinnu a zpět, o dva dny později pak na shodnou trasu poprvé vyrazila motorová jednotka č. 2404. Poté byl zahájen zkušební provoz - i když stále bez cestujících - na trasách: elektrické jednotky v úseku Pääsküla - Tallinn - Aegviidu a motorová na rameni Pääsküla - Tallinn – Kadrina. Nasazení do provozu s cestujícími je plánováno na konec června 2013.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Henri Pokk
|