|
Březen 2013
Prezentace dosavadní spolupráce Transmašholdingu, CZ LOKO a VLRD Vilnius
|
|
|
V první březnový den se uskutečnila v areálu lokomotivní opravny Vilniaus lokomotyvų remonto depas (VLRD) v litevském hlavním městě Vilniusu výstava motorových lokomotiv ruského Transmašholdingu (TMH), reprezentujících jeho aktuální výrobní program i nové projekty. Oficiálním představitelům a médiím zde byly prezentovány celkem čtyři exponáty, které mají hlavní společný znak: všechny vznikly v kooperaci české firmy CZ LOKO, TMH a VLRD Vilnius.
Spolupráce zmíněných společností začala fakticky již v roce 2007, kdy tehdejší holding ČMKS hledal zahraniční výrobní kapacity pro sériovou výrobu svých modernizovaných lokomotiv původní řady ČME3 s využitím spalovacích motorů Caterpillar pro země bývalého SSSR. Tak byla navázána spolupráce s VLRD, který již v té době měl zkušenosti s obdobnou modernizací lokomotiv 2M62. Následný příchod TMH přinesl ČMKS (CZ LOKO) možnost dalšího rozšíření výrobního portfolia i účast na řadě nových projektů a zároveň firmě otevřel dveře na velmi lukrativní a specifický ruský trh. Finalizace projektů TMH a CZ LOKO zůstala i nadále v osvědčeném VLRD. Z této spolupráce vzešly v letech 2009 a 2010 dva prototypy lokomotivy TEM TMH: jeden pro evropský trh, mírné podnebí a dle podmínek evropské legislativy a druhý pro ruský trh, chladné klima a podmínky norem GOST. Cíl vzniku těchto lokomotiv je shodný, jako u modernizací ČME3: postavit na nově vyrobeném pojezdu a hlavním rámu odvozených z masově vyráběných lokomotiv TEM2/TEM18 výrobce BMZ Brjansk (součást holdingu TMH) komponenty, použité při modernizacích ČME3 podle projektu CZ LOKO. Tuto první etapu vzájemné spolupráce reprezentovaly na výstavě lokomotivy TEM TMH 034 (verze pro země EU) a TEM TMH 002 (verze pro Rusko). Dosud vyráběné lokomotivy pro trh EU jsou dodávány do Litvy (pro Lietuvos geležinkeliai) a do Estonska (č. 013, 023 a 033 pro přístav Sillamäe Sadam). Sériová výroba varianty pro ruský trh právě začíná, což dokládá vystavený stroj TEM TMH 002 ve VLRD. Pro úplnost dodáváme, že mladší „ruské“ stroje dostávají duplicitní pořadová čísla se staršími stroji pro trh EU.
Nejvíce pozornosti se ale dostávalo prototypům obou nových lokomotiv, které si zde odbyly svou premiéru před zraky veřejnosti. Tyto stroje představují další etapu vzájemné spolupráce zmíněných firem. Prototyp hybridní šestinápravové posunovací lokomotivy TEM35-001 ukrývá pod svými tradičně vyhlížejícími kapotami nejen klasický motorgenerátor se spalovacím motorem, ale i netradiční zdroj elektrické energie, tvořený superkapacitorem. Při nasazení v posunovací službě se nejvíce zúročí základní vlastnost kapacitoru, jehož úkolem je krátkodobě dotovat trakční výkon úsporného motorgenerátoru zejména při častých rozjezdech a zároveň akumulovat a uchovávat energii trakčních motorů v režimu elektrodynamického brzdění. Více podrobností o této novince je uvedeno v samostatném článku.
Druhým nově prezentovaným prototypem byla čtyřnápravová posunovací lokomotiva TEM LTH 001, zúročující v sobě poznatky z vývoje a výroby zcela nové univerzální motorové lokomotivy CZ LOKO řady 744. Na první pohled je tato paralela zřejmá i z tvaru kapot a kabiny a jejich nátěru. Zatímco prototyp hybridní lokomotivy je spíš prezentací neomezenosti vzájemné spolupráce zúčastněných stran, do lokomotivy TEM LTH jsou vkládány naděje sériové výroby nejen pro evropskou širokorozchodnou železniční síť. I o této lokomotivě jsou další informace k dispozici v samostatném příspěvku.
Na fotografii z výstavy se představuje vlevo v popředí lokomotiva TEM TMH 034, následována prototypem hybridní lokomotivy TEM35-001. V pravé části fotografie vystupuje v popředí TEM TMH 002 a v jejím zákrytu už na záběru neviditelný prototyp TEM LTH 001.
Text Daniel Brabenec, spolupráce Bernardas Haidsbergis, foto Robertas Šalčiūnas
|
|
|
|