5. dubna 2013 projel přes hraniční přechod Meziměstí - Mieroszów poslední pravidelný vlak. Stalo se tak na základě dohody mezi dopravci PKP Cargo a ČD Cargo a důvodem pro toto rozhodnutí bylo stále klesající množství zátěže pro již jen jeden pár nákladních vlaků. Jednalo se o pár vlaků Pn 44230/44231 Týniště nad Orlici - Wałbrzych Główny a zpět, který byl v trase Meziměstí - Wałbrzych Główny veden jen v pracovních dnech. Nejčastější náplní těchto vlaků byly vozy s plechy, které byly přepravovány z přístavu Koper do stanice Kąty Wrocławskie pro logistické centrum firmy Schavemaker Poland. Pokud tato zátěž nejela, jednalo se často jen o jeden či dva vozy (nebo dokonce o strojní jízdu, byly-li vozy pouze v jednom směru), často byl vlak zcela odřeknut.
Po zrušení uvedeného páru vlaků byly zásilky přesměrovány, zpravidla na přechod v Lichkově. Jistou zajímavostí je, že např. přepravy kyseliny chlorovodíkové z Brzegu Dolného do Hrabačova byly již před ukončením provozu na tomto přechodu přesměrovány prostřednictvím vlaku Moravia (viz
Liniový vlak Moravia zahájil provoz) na přechod Chałupki/Bohumín, tedy na trasu o několik set kilometrů delší. Přechod může být nadále využíván ucelenými vlaky, což by se mělo týkat především zmiňovaných přeprav plechů. Z toho důvodu bude výpravčím obsazena stanice Mieroszów vždy ve středu, i když lze po dohodě s polským provozovatelem dráhy PKP PLK obsadit tuto stanici - a tím umožnit provoz na trati mezi odbočkou Boguszow Gorce Wschód a Meziměstím - i v jiných dnech.
Na snímku pořízeném 13. března 2013 je při odjezdu z Meziměstí zachycen vlak Pn 44230 v čele se strojem ST43-115 PKP Cargo. Jedná se o lokomotivu, která byla na uvedeném vlaku v posledních měsících nasazována nejčastěji.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Tomáš Ságner
|