SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2013

Lokomotiva E4MSU „Griffin“ zahájila zkušební provoz
Čtyřnápravová lokomotiva E4MSU „Griffin“ společnosti Newag Gliwice (dříve ZNLE Gliwice) byla veřejnosti poprvé představena na veletrhu Innotrans 2012. V té době se však jednalo o nepojízdný exponát, takže byl z Gliwic do Berlína a zpět přepraven jako nečinný. Jistou zajímavostí je to, že na zpáteční cestě tranzitoval přes Česko v trase Děčín – Bohumín a jeho přepravu na našem území zajišťoval dopravce BF Logistics. Zatímco konkurenční lokomotiva Pesa Gama, která byla prezentována rovněž na Innotransu, byla předána do zkušebního provozu již v lednu (viz Zkušební provoz lokomotivy Gama Marathon), Griffin testovací provoz mimo zkušební okruh zahajuje teprve v květnu 2013. Ten zatím bude probíhat pouze v Polsku, tedy na tratích elektrizovaných systémem 3 kV DC, o případných zkouškách na systému 25 kV 50 Hz AC v České republice zatím nebylo rozhodnuto.
Lokomotiva E4MSU navazuje na koncepci stejnosměrné šestinápravové lokomotivy E6ACT „Dragon“, jejíž prototyp vyrobil ZNLE Gliwice v roce 2009 (viz Elektrická lokomotiva E6ACT „Dragon“ ze ZNLE Gliwice). Lokomotiva E4MSU je třísystémová (3 kV DC, 15 kV 16,7 Hz AC a 25 kV 50 Hz AC) univerzální lokomotiva s maximální rychlostí 140 km/h. Hmotnost lokomotivy je 88 tun a její čtyři asynchronní trakční motory jsou schopny vyvinout trvalý výkon 5600 kW a rozjezdovou tažnou sílu 310 kN. Do rodiny Griffin jsou plánovány i verze jednosystémové nebo vícesystémové pro jiné kombinace napájecích soustav, stejně jako dieselová verze. Kromě univerzálních lokomotiv je připraven i projekt rychlíkového stroje na 200 km/h, jehož třísystémová verze E4MSP by měla být dokončena do konce roku 2013.
Na snímku pořízeném 16. května 2013 ve stanici Kraków Bieżanów je zachycen prototyp E4MSU-001 se zkušebním vlakem relace Żmigród - Nowy Sącz.
Text Petr Štefek, foto Adrian Podleski
 
 
 
 
25. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3