Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2013

Lokomotiva E4MSU „Griffin“ zahájila zkušební provoz
Čtyřnápravová lokomotiva E4MSU „Griffin“ společnosti Newag Gliwice (dříve ZNLE Gliwice) byla veřejnosti poprvé představena na veletrhu Innotrans 2012. V té době se však jednalo o nepojízdný exponát, takže byl z Gliwic do Berlína a zpět přepraven jako nečinný. Jistou zajímavostí je to, že na zpáteční cestě tranzitoval přes Česko v trase Děčín – Bohumín a jeho přepravu na našem území zajišťoval dopravce BF Logistics. Zatímco konkurenční lokomotiva Pesa Gama, která byla prezentována rovněž na Innotransu, byla předána do zkušebního provozu již v lednu (viz Zkušební provoz lokomotivy Gama Marathon), Griffin testovací provoz mimo zkušební okruh zahajuje teprve v květnu 2013. Ten zatím bude probíhat pouze v Polsku, tedy na tratích elektrizovaných systémem 3 kV DC, o případných zkouškách na systému 25 kV 50 Hz AC v České republice zatím nebylo rozhodnuto.
Lokomotiva E4MSU navazuje na koncepci stejnosměrné šestinápravové lokomotivy E6ACT „Dragon“, jejíž prototyp vyrobil ZNLE Gliwice v roce 2009 (viz Elektrická lokomotiva E6ACT „Dragon“ ze ZNLE Gliwice). Lokomotiva E4MSU je třísystémová (3 kV DC, 15 kV 16,7 Hz AC a 25 kV 50 Hz AC) univerzální lokomotiva s maximální rychlostí 140 km/h. Hmotnost lokomotivy je 88 tun a její čtyři asynchronní trakční motory jsou schopny vyvinout trvalý výkon 5600 kW a rozjezdovou tažnou sílu 310 kN. Do rodiny Griffin jsou plánovány i verze jednosystémové nebo vícesystémové pro jiné kombinace napájecích soustav, stejně jako dieselová verze. Kromě univerzálních lokomotiv je připraven i projekt rychlíkového stroje na 200 km/h, jehož třísystémová verze E4MSP by měla být dokončena do konce roku 2013.
Na snímku pořízeném 16. května 2013 ve stanici Kraków Bieżanów je zachycen prototyp E4MSU-001 se zkušebním vlakem relace Żmigród - Nowy Sącz.
Text Petr Štefek, foto Adrian Podleski
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019