15. října 2013 se v úseku Lubawka – Královec uskutečnily zkušební jízdy lokomotivy typu EMD JT42CWR, které jsou známější pod svým britským označením Class 66. Konkrétně se jednalo o lokomotivu č. 66604 polského dopravce Freightliner PL (FPL), který tyto stroje ve verzi JT42CWR či JT42CWRM provozuje od roku 2007 (viz
Lokomotivy JT42CWRM Freightliner PL již v Polsku). Uvedeného dne ráno lokomotiva dojela strojně z polské pohraniční Kamienna Góra do Královce, poté následovalo několik jízd na polskou stranu a zpět do Královce. Po završení testů se pak lokomotiva po poledni vrátila do Polska. Dopravcem na českém území byla společnost Rail system.
Důvodem těchto zkušebních jízd bylo ověření působení těžké šestinápravové lokomotivy na železniční svršek v úseku mezi státní hranicí a Královcem. Výsledkem testů by mělo být souhlasné stanovisko Správy železniční dopravní cesty a Drážního úřadu s provozem lokomotiv toho typu v uvedeném úseku. Zatím není naplánováno pravidelné využití těchto lokomotiv na hraničním přechodu Kamienna Góra – Královec, nicméně s ohledem na specifickou polohu tohoto úseku lze tyto stroje využít prakticky jen pro vlaky zásobující uhlím či biomasou nedalekou elektrárnu Poříčí.
Snímek zachycuje lokomotivu 66604 FPL během pobytu v dopravně Královec. Vedle stojí manipulační vlak ČD Carga se stroji 750.213 a 750.222. Obě lokomotivy řady 750 pak téhož dne odvezly z Královce do Trutnova středu ucelený vlak uhelného kalu z Polska pro elektrárnu Poříčí. Zajímavostí je, že tento vlak byl z Polska do Královce přivezen trojicí modernizovaných lokomotiv řady SM42 PKP Cargo, přičemž na takový vlak by postačovala jedna lokomotiva Class 66.
Text Petr Štefek, foto Petr Kadeřávek
|