SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2014

Návrat „šestikoláků“ z Polska
Lokomotivy českých a slovenských řad 181/182 jsou v současnosti provozovány v největší míře v Polsku, přesto se některé z nich začínají postupně vracet do jejich původního působiště, tj. do Česka či na Slovensko. Zatím se jedná o dva stroje, které od dopravce DB Schenker Rail Polska (DBSRP) odkoupila slovenská společnost ZOS Zvolen. Nejdříve šlo v roce 2013 o stroj 182.053 (viz Rozprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska), v roce 2014 pak byl následován lokomotivou 181.121.
Lokomotiva 182.053 byla přistavena koncem srpna 2013 do Českomoravské železniční opravny (ČMŽO) Přerov na provedení opravy. Především musely být doplněny chybějící díly, neboť původní provozovatel ji používal jako zdroj náhradních dílů. Po provedení opravy lokomotiva absolvovala první zkušební jízdu 22. prosince 2013 z Přerova do Otrokovic a zpět, což dokládá horní fotografie pořízená v Otrokovicích. V průběhu ledna se na lokomotivě provádějí ještě dokončovací práce a nezbytné úkony nutné pro její schválení u příslušného slovenského orgánu, kterým je Úrad pre reguláciu železničnej dopravy.
Komplikovanější byla situace se strojem 181.121, který byl po těžké nehodě od prosince 2012 odstaven, přesto stihl během jednoho roku změnit třikrát majitele. V březnu 2013 jej v balíku 87 lokomotiv řad 181/182 koupila polská společnost Koleje Czeskie od mateřského ČD Carga (viz též Velký výprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska pokračuje). Následně lokomotivu jako neprovozní odkoupil původní provozovatel, tj. DBSRP, který ji poté prodal firmě ZOS Zvolen.
181.121 také zažila několik přesunů. Nejdříve 13. února 2013 dorazila z místa odstavení, kterým byly dílny DBSRP Kuźnica Warężyńska, do areálu DPOV Přerov. Poškozené podvozky přijely současně s ní na plošinových vozech a pod lokomotivou byly za účelem její přepravy zavázany podvozky z jiného stroje. Další přesun se uskutečnil v lednu 2014. Šlo o přepravu z DPOV Přerov do ČMŽO v témže městě, kde bude lokomotiva opravována. Z daňových důvodů se však lokomotiva musela dostat na území Polska, proto přeprava probíhala v trase Přerov - Chałupki - Přerov. Přestože rychlost byla omezena na max. 50 km/h, probíhala přeprava vždy poškozeným čelem zakrytým plachtou napřed, aby se předešlo případnému uvolnění plachty. Proto byl vlak veden na zpáteční cestě úvratí přes osobní nádraží Bohumín.
Na dolní fotografii pořízené 16. ledna 2014 v Bohumíně je zdokumentována přeprava stroje 181.121 z Přerova do Přerova přes Chałupki. Dopravu zajistila společnost BF Logistics s využitím prototypového stroje 744.502 (pronájem od Lokotrans Servis), dva plošinové vozy byly v soupravě řazeny z důvodu vypnuté brzdy u přepravované lokomotivy.
Text a dolní foto Petr Štefek, horní foto Aleš Krška
 
 
 
 
3. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3