SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Leden 2014

Elron převzal provozování motorových vlaků v Estonsku
V září 2013 se estonská státní společnost Elektriraudtee přejmenovala na Eesti Liinirongid (zkráceně Elron). Až do konce roku 2013 tato firma provozovala pouze elektrické jednotky na příměstských vlacích v okolí Tallinnu, od počátku roku 2014 však jezdí i s motorovými jednotkami po celém Estonsku.
Předchozí provozovatel osobních vlaků na neelektrizovaných tratích, soukromá společnost Edelaraudtee, tak s příchodem roku 2014 ukončila provoz, přestože smlouva se státem na zajištění financování osobní dopravy byla platná až do konce roku 2014. Jednostranná výpověď ze strany státu tak vedla k několika soudním sporům, které proti státu vede Edelaraudtee. Dle této společnosti je také neplatný kontrakt mezi státem a státem vlastněnou společnosti Elron, neboť provozovatel vlaků nebyl vybrán ve veřejné soutěži.
Staré motorové jednotky DR1 dopravce Edelaraudtee jsou nyní odstaveny v depu a jejich budoucnost je nejasná. Pouze jedna z těchto jednotek je od roku 2013 ve zkušebním provozu v Kazachstánu. Další jednotky jsou nasazovány soukromým dopravcem GoRail na trasu Tallinn - St. Peterburg.
Elron zakoupil nové soupravy FLIRT od firmy Stadler. Celkem se jedná o 18 elektrických a 20 motorových jednotek, které jsou postupně dodávány od listopadu 2012 (viz Zkušební provoz jednotek Stadler Flirt v Estonsku). V závěru ledna 2014 jsou v provozu již všechny elektrické jednotky, z motorových bylo nasazeno zatím 15 kusů.
V souvislosti s přechodem dieselového provozu od Edelaraudtee k Elronu je třeba zmínit jistý organizační chaos. Vlaky byly často přeplňovány cestujícími, neboť nové jednotky jsou méně kapacitní než původní DR1 a spojování do dvojic nebylo možné z důvodu nedostatečného počtu vozidel (v prvních týdnech bylo k dispozici pouze 13 jednotek). Častá byla také zpoždění či úplná zrušení některých spojů, problémy byly také s funkčností internetových stránek Elronu a s prodejem jízdenek ve vlacích. Cestující si také stěžují na to, že v nových jednotkách nejsou k dispozici žádné cateringové služby (což některé z původních jednotek nabízely), stejně tak jsou slyšet negativní názory na nepohodlné sedačky. Na druhé straně však došlo ke zkrácení celkové doby cestování o 10-15 %, přibyly také nové vlaky, takže v roce 2014 by měly motorové jednotky najet o 55 % více vlakových kilometrů než v předchozím roce.
Na snímku z 10. ledna 2014 pořízeném poblíž stanice Aegviidu je zachycen motorový rychlík č. 0012 v relaci Tallinn - Tartu, na kterém byla toho dne nasazena jednotka společnosti Elron č. 2431 „Tarapita“.
Text a foto Henri Pokk
 
 
 
 
22. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3