Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Leden 2014

Elron převzal provozování motorových vlaků v Estonsku
V září 2013 se estonská státní společnost Elektriraudtee přejmenovala na Eesti Liinirongid (zkráceně Elron). Až do konce roku 2013 tato firma provozovala pouze elektrické jednotky na příměstských vlacích v okolí Tallinnu, od počátku roku 2014 však jezdí i s motorovými jednotkami po celém Estonsku.
Předchozí provozovatel osobních vlaků na neelektrizovaných tratích, soukromá společnost Edelaraudtee, tak s příchodem roku 2014 ukončila provoz, přestože smlouva se státem na zajištění financování osobní dopravy byla platná až do konce roku 2014. Jednostranná výpověď ze strany státu tak vedla k několika soudním sporům, které proti státu vede Edelaraudtee. Dle této společnosti je také neplatný kontrakt mezi státem a státem vlastněnou společnosti Elron, neboť provozovatel vlaků nebyl vybrán ve veřejné soutěži.
Staré motorové jednotky DR1 dopravce Edelaraudtee jsou nyní odstaveny v depu a jejich budoucnost je nejasná. Pouze jedna z těchto jednotek je od roku 2013 ve zkušebním provozu v Kazachstánu. Další jednotky jsou nasazovány soukromým dopravcem GoRail na trasu Tallinn - St. Peterburg.
Elron zakoupil nové soupravy FLIRT od firmy Stadler. Celkem se jedná o 18 elektrických a 20 motorových jednotek, které jsou postupně dodávány od listopadu 2012 (viz Zkušební provoz jednotek Stadler Flirt v Estonsku). V závěru ledna 2014 jsou v provozu již všechny elektrické jednotky, z motorových bylo nasazeno zatím 15 kusů.
V souvislosti s přechodem dieselového provozu od Edelaraudtee k Elronu je třeba zmínit jistý organizační chaos. Vlaky byly často přeplňovány cestujícími, neboť nové jednotky jsou méně kapacitní než původní DR1 a spojování do dvojic nebylo možné z důvodu nedostatečného počtu vozidel (v prvních týdnech bylo k dispozici pouze 13 jednotek). Častá byla také zpoždění či úplná zrušení některých spojů, problémy byly také s funkčností internetových stránek Elronu a s prodejem jízdenek ve vlacích. Cestující si také stěžují na to, že v nových jednotkách nejsou k dispozici žádné cateringové služby (což některé z původních jednotek nabízely), stejně tak jsou slyšet negativní názory na nepohodlné sedačky. Na druhé straně však došlo ke zkrácení celkové doby cestování o 10-15 %, přibyly také nové vlaky, takže v roce 2014 by měly motorové jednotky najet o 55 % více vlakových kilometrů než v předchozím roce.
Na snímku z 10. ledna 2014 pořízeném poblíž stanice Aegviidu je zachycen motorový rychlík č. 0012 v relaci Tallinn - Tartu, na kterém byla toho dne nasazena jednotka společnosti Elron č. 2431 „Tarapita“.
Text a foto Henri Pokk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019