Společnost Advanced World Transport (AWT) se již pod svým původním názvem OKD, Doprava zabývala dopravou uhlí z dolů společnosti OKD k jednotlivým zákazníkům. Zpočátku se jednalo o přepravy v rámci Ostravska, které byly od druhé poloviny 90. let rozšiřovány o relace do vzdálenějších koutů České republiky (např. Přerov, Olomouc či Mladá Boleslav). Zahraniční relace však zůstávaly v rukou Českých drah, resp. později ČD Carga (ČDC).
Přestože tranzitní uhlí z Polska do Rakouska už od roku 2013 zajišťují konkurenti ČDC (nejdříve AWT, později RCA – viz
Tranzit uhlí z Polska do Rakouska převzat dopravcem Rail Cargo Austria), až do letošního roku si ČDC udrželo přepravy uhlí z Česka do Rakouska, případně Německa. Ke zlomu dochází v únoru 2014, kdy část uhelných relací z Ostravska do těchto států přebírá AWT. V případě Německa se jedná o dodávky do teplárny München Nord (žst. München-Johanneskirchen), v Rakousku pak jde o relace do teplárny Neudorf-Werndorf, do železáren Voestalpine Stahl Donawitz (žst. Leoben Donawitz), do papíren W. Hamburger v Pittenu a do elektrárny Dürnrohr (žst. Moosbierbaum-Heiligeneich).
Zatímco všechny rakouské relace jsou vedeny z výchozí stanice Karviná-Doly do Břeclavi, tedy na rameni, kde AWT ve velkém operuje, vlaky do Německa jsou trasovány přes hraniční přechod Česká Kubice / Furth im Wald. Na mnichovské uhlí tak byly zpočátku nasazovány jen stroje ET41 zapůjčené od PKP Carga. Ty vlak dovezly do Berouna, dále do pohraniční stanice Furth im Wald pak pokračoval s dvojicí strojů řady 753.7, případně s lokomotivou ER20-008. Využití polských ET41-151 zachycuje snímek pořízený 3. února 2014 u Suchdola nad Odrou. 24. února si pak na tomto vlaku odbyl svoji premiéru ve službách AWT stroj 182.053 pronajatý od společnosti ZOS Zvolen (viz
Návrat „šestikoláků“ z Polska), což dokumentuje snímek pořízený u Třebovice v Čechách.
Text Petr Štefek, horní foto Vojtěch Gášek, dolní foto Petr Štembírek
|