SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2014

První souprava ČD Railjet dokončena
Rakouský státní dopravce ÖBB zakoupil 23 sedmivozových netrakčních souprav Viaggio Comfort od společnosti Siemens (viz Přípravy na zahájení provozu vlaků railjet ÖBB), objednávka byla posléze rozšířena o dalších 44 kusů. S ohledem na velké zadlužení bylo rozhodnuto o neodebrání všech souprav (převzato jich bylo „jen“ 51) a ÖBB tak zahájily jednání s Českými drahami o postoupení části smlouvy v ceně 4,5 mld. Kč. Avšak transakci bez otevřeného výběroveho řízení napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) společnost Škoda Transportation s námitkou, že je schopna dodat obdobné soupravy za výhodnějších podmínek.
Jelikož jsou jednotky Railjet ÖBB provozovány již od roku 2008 a Škoda Transportation opět nabízela, jako v případě lokomotivy typového označení 109E, projekt pouze „na papíře“, rozhodl nejvyšší management ČD o nákupu jednotek od společnosti Siemens. Pro dokreslení můžeme uvést, že plzeňská firma nabízela modifikované patrové soupravy push-pull, které provozuje ZSSK v příměstské dopravě. Jedná se tedy o neporovnatelnou nabídku s moderními a luxusně vybavenými jednotkami Railjet. Další námitkou byla maximální rychlost Railjetu 230 km/h, kterou není možné v současné době (rok 2014) využít na území České republiky. České dráhy po strastiplných jednáních potvrdily v srpnu 2012 nákup sedmi souprav Viaggio Comfort.
Výroba českých Railjetů odstartovala v únoru 2013 s termínem dodání první jednotky v dubnu 2014 a poslední v listopadu, aby mohly být nasazeny v jízdním řádu 2014/15 na rameni Praha - Wien - Graz. Zatímco probíhá výroba ČD Railjetů, v Česku se 21. února 2013 uskutečnila neveřejná okružní zkušební jízda Railjetu ÖBB z Vídně přes Brno, Českou Třebovou a Olomouc za účelem ověření některých prvků a součinnosti hnacího vozidla se soupravou na síti SŽDC. 17. dubna 2013 jsme si mohli vyzkoušet moderní způsob cestování také v českých podmínkách, protože rakouská souprava Railjet zavítala do Prahy jako vlak EC 30000, aby byla téhož dne nasazena místo jednotky řady 680 na spoj SC 513 do Bohumína a druhého dne zpět do Prahy jako SC 506, odkud pokračovala jako EC 30003 zpět do Rakouska. Další neveřejná návštěva rakouského Railjetu v Brně je připravena na konec března a to z důvodu zácviku strojvedoucích a zaměstnanců správkárny.
Příjezd prvního ČD Railjetu do Česka je plánován koncem dubna, po zařazení do provozu by měl být nasazen na R 876/877, další souprava by měla zajišťovat vozbu IC 572/573. V létě se předpokládá zařazení také do mezinárodního provozu na vlacích EC 72/73 a 74/75 s lokomotivami řady 1216 ÖBB (viz První vícesystémový „Taurus“ pro Railjet a Představení první lokomotivy řady 1216.2 v nátěru ČD Railjet).
Na fotografiích ze 7. února 2014 je zachycena souprava ČD Railjet během zkušebních jízd. Horní snímek je pořízen v úseku Unterwaltersdorf - Wampersdorf, dolní mezi Mitterndorfem an der Fischa a Unterwaltersdorfem.
Text Jan Kalivoda, foto Ludwig GS
 
 
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3