|
Březen 2014
První souprava ČD Railjet dokončena
|
|
|
|
Rakouský státní dopravce ÖBB zakoupil 23 sedmivozových netrakčních souprav Viaggio Comfort od společnosti Siemens (viz Přípravy na zahájení provozu vlaků railjet ÖBB), objednávka byla posléze rozšířena o dalších 44 kusů. S ohledem na velké zadlužení bylo rozhodnuto o neodebrání všech souprav (převzato jich bylo „jen“ 51) a ÖBB tak zahájily jednání s Českými drahami o postoupení části smlouvy v ceně 4,5 mld. Kč. Avšak transakci bez otevřeného výběroveho řízení napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) společnost Škoda Transportation s námitkou, že je schopna dodat obdobné soupravy za výhodnějších podmínek.
Jelikož jsou jednotky Railjet ÖBB provozovány již od roku 2008 a Škoda Transportation opět nabízela, jako v případě lokomotivy typového označení 109E, projekt pouze „na papíře“, rozhodl nejvyšší management ČD o nákupu jednotek od společnosti Siemens. Pro dokreslení můžeme uvést, že plzeňská firma nabízela modifikované patrové soupravy push-pull, které provozuje ZSSK v příměstské dopravě. Jedná se tedy o neporovnatelnou nabídku s moderními a luxusně vybavenými jednotkami Railjet. Další námitkou byla maximální rychlost Railjetu 230 km/h, kterou není možné v současné době (rok 2014) využít na území České republiky. České dráhy po strastiplných jednáních potvrdily v srpnu 2012 nákup sedmi souprav Viaggio Comfort.
Výroba českých Railjetů odstartovala v únoru 2013 s termínem dodání první jednotky v dubnu 2014 a poslední v listopadu, aby mohly být nasazeny v jízdním řádu 2014/15 na rameni Praha - Wien - Graz. Zatímco probíhá výroba ČD Railjetů, v Česku se 21. února 2013 uskutečnila neveřejná okružní zkušební jízda Railjetu ÖBB z Vídně přes Brno, Českou Třebovou a Olomouc za účelem ověření některých prvků a součinnosti hnacího vozidla se soupravou na síti SŽDC. 17. dubna 2013 jsme si mohli vyzkoušet moderní způsob cestování také v českých podmínkách, protože rakouská souprava Railjet zavítala do Prahy jako vlak EC 30000, aby byla téhož dne nasazena místo jednotky řady 680 na spoj SC 513 do Bohumína a druhého dne zpět do Prahy jako SC 506, odkud pokračovala jako EC 30003 zpět do Rakouska. Další neveřejná návštěva rakouského Railjetu v Brně je připravena na konec března a to z důvodu zácviku strojvedoucích a zaměstnanců správkárny.
Příjezd prvního ČD Railjetu do Česka je plánován koncem dubna, po zařazení do provozu by měl být nasazen na R 876/877, další souprava by měla zajišťovat vozbu IC 572/573. V létě se předpokládá zařazení také do mezinárodního provozu na vlacích EC 72/73 a 74/75 s lokomotivami řady 1216 ÖBB (viz První vícesystémový „Taurus“ pro Railjet a Představení první lokomotivy řady 1216.2 v nátěru ČD Railjet).
Na fotografiích ze 7. února 2014 je zachycena souprava ČD Railjet během zkušebních jízd. Horní snímek je pořízen v úseku Unterwaltersdorf - Wampersdorf, dolní mezi Mitterndorfem an der Fischa a Unterwaltersdorfem.
Text Jan Kalivoda, foto Ludwig GS
|
|
|
|