Březen 2014

Slovenské lokomotivy řady 183 u firmy Kolprem
Polský dopravce Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM (KLP), který je (zatím) 100% dcerou společnosti ArcelorMittal Poland, v posledních letech výrazně navýšil počet vlaků provozovaných na polské železniční síti. Zvýšenou potřebu hnacích vozidel firma částečně pokryla svými vlečkovými lokomotivami typu S200 a TEM2, ale ty byly posléze doplněny pronajatými traťovými stroji M62, M62M a BR232. Přestože většina výkonů této firmy na veřejné síti PKP PLK probíhá pod trakčním vedením, prvními elektrickými lokomotivami v parku KLP se staly až stroje 3E/1 a 3E/1M pronajaté od společnosti Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA) od roku 2012 (viz též Přepravy koksu pro ArcelorMittal z Polska do Rumunska). Konkrétně se jedná o stroje 3E/1-67, 3E/1M-368, 3E/1M-488 a 3E/1M-511.
Výrazněji se park elektrických lokomotiv KLP rozrostl až v březnu 2014, a to hned o čtyři kusy. Dva stroje řady EU07 (konkrétně EU07-134 a EU07-139) jsou opět pronajaty od DLA, další dvě lokomotivy jsou ze Slovenska. Jde o stroje 183.016 a 183.029 pronajaté od slovenského dopravce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia prostřednictvím firmy Bulk Transshipment Slovakia (BTS), které bude brzy následovat ještě 183.003. Lokomotiva 183.016 byla opravena v ŽOS Zvolen již v květnu 2013, kde také získala lak v barevném schematu polského dopravce Pol-Miedź Trans. Oprava 183.029 byla dokončena v červenci 2013 již v oranžovo-modrých barvách BTS. Obě lokomotivy pak stály několik měsíců odstavené v depu Čadca, až v závěru roku byly znovu přistaveny do Zvolena, kde byl lak 183.029 upraven do finální podoby a tentýž vzhled získala díky zcela novému laku i 183.016. Až na počátku roku 2014 byly oba stroje přepraveny do dílen Rail Polska ve Włosienici, kde byla dokončena jejich polonizace a následně byly předány KLP.
Lokomotivy 183.029 a 183.016 ve službách KLP zachycuje snímek pořízený 22. března 2014 ve stanici Gliwice.
Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017