Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Říjen 2014

Provoz Vectronů v Polsku se postupně rozšiřuje
Stejnosměrná (DC) verze lokomotiv Siemens Vectron je v Polsku plně schválená od roku 2012. Od té doby počet těchto lokomotiv provozovaných polskými dopravci postupně roste, i když zatím jedinou firmou, která je nemá jen zapůjčeny, je DB Schenker Rail Polska (DBSRP). Celkový počet Vectronů pravidelně provozovaných polskými dopravci činil na konci října 18 kusů.
Tato polská součást německého koncernu Deutsche Bahn si u společnosti Siemens objednala celkem 23 Vectronů. První dva stroje – s polským označením 5170 020 a 5170 021 – sice dopravce převzal již v prosinci 2012 (viz DB Schenker Rail Polska kupuje lokomotivy Siemens Vectron), ale později byly vráceny a DBSRP obdržel sériové lokomotivy počínaje číslem 5170 035. V závěru října 2014 již dopravce provozoval 15 strojů Vectron DC (ev. č. 035 až 049), do konce roku pak mají dorazit další tři, zbývajících pět pak Siemens dodá v první polovině roku 2015. Dopravce tyto lokomotivy používá především na tranzitním tahu Frankfurt Oderbrücke – Małaszewicze, dále pak na trase Węgliniec - Wrocław - Gliwice - Dabrowa Górnicza či na uhelných vlacích z Horního Slezska do elektrárny Kozienice. Horní snímek z 4. října 2014 tak představuje výjimku z uvedených relací, neboť byl pořízen v pohraniční přechodové stanici Chałupki, kde Vectron 5170 041 DBSRP zapřahal vyrovnávkový vlak relace Senica - Ziltendorf.
Další Vectrony jsou pak zapůjčovány na různě dlouhou dobu jiným dopravcům. Od června 2014 tak Freightliner PL používá stroj 5170 034, který je nasazován především na vozbu vlaků s koksem v relaci Pawłowice Górnicze - Zdzieszowice, kde by měl zůstat minimálně do konce tohoto roku. Právě v opačné relaci, tj. s prázdnou soupravou, je na prostředním snímku uvedená lokomotiva zdokumentována 8. září 2014 v úseku Bierawa - Dziergowice.
A jak dopadly nejstarší stroje 5170 020 a 5170 021? Oba se letos po několik měsíců účastnily zkušebních jízd na okruhu Zkušebního centra Velim a poté byly přepraveny zpět do Polska (020 přímo, 021 ještě se zastávkou v mnichovském závodě společnosti Siemens), kde byly předány do provozu u dopravce CTL Logistics. Převoz lokomotivy 5170 020 zpět do Polska je zdokumentován na snímku pořízeném v noci z 18. na 19. října 2014 v Petrovicích u Karviné. Snímek zachycuje Vectrona již po převzetí od dopravce LTE Logistik a Transport Czechia (který jej dovezl z Velimi), takže je již zapřažen za lokomotivu TEM2-030 dopravce Ecco Rail, která jej odvezla k předání CTL ve stanici Sosnowiec Jęzor.
Text Petr Štefek, horní foto Tomáš Vyplašil, prostřední foto Vojtěch Gášek, dolní foto Patryk Orzeł
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019