SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2014

Další lokomotivy řady 121 v provozu na českých kolejích
Struktura výkonů, délka přepravních ramen, přepočtená nižší cena elektřiny oproti naftě a znevýhodňování provozu starších dieselových lokomotiv na elektrizovaných tratích nutí české soukromé dopravce nasazovat na svých vlacích elektrické lokomotivy. Využívány jsou jak zápůjčky lokomotiv od poolů nebo jiných dopravců (např. nasazování lokomotiv polských řad ET22, ET41 či německé 189), tak i nákup vlastních, až na několik výjimek ale spíše starších lokomotiv se schválením k provozu v Česku, případně i v okolních státech. Takovým příkladem je i nákup několika lokomotiv ET05 z Polska, které se po předchozím odstavení uvolnily k prodeji u firmy CTL Logistics. Tyto lokomotivy sloužily původně jako řada 121 na Slovensku u společnosti ZSSK, od které byly jako nadbytečné koncem roku 2004 odprodány do Polska, přičemž před předáním prošly v letech 2005 až 2006 na Slovensku polonizací.
Jako první se v Česku objevila ET05-R006, kterou po změně několika majitelů a nájemců a následné opravě v ČMŽO Přerov zařadila na jaře 2014 do svého lokomotivního parku společnost AWT pod původním označením 121.038 (viz Stroj 121.038 rozšíří park elektrických lokomotiv AWT).
Další 4 lokomotivy řady ET05 zakoupené od CTL byly dovezeny z Polska do ČMŽO Přerov 18. 5. 2014. Jednalo se o stroje označené jako ET05-R002, ET05-R009, ET05-R012 a ET05-R010. V Přerově se podrobují hlavním opravám a následně jsou předávány svým novým majitelům.
Jako první se podrobil opravě stroj ET05-R009, jezdící na Slovensku pod označením 121.084. Tuto lokomotivu si zakoupil dopravce IDS Cargo. V průběhu srpna byla opatřena novým firemním lakem IDS Cargo v krnovském Olpasu. 2. 10. pak vykonala zkušební jízdu a 4. 10. i technicko bezpečnostní zkoušku (TBZ) na trati Přerov - Nezamyslice. V polovině října si lokomotivu převzal majitel. IDS Cargo využilo předchozí schválení této lokomotivy v Polsku pro případné budoucí využití a proto je lokomotiva registrována v Polsku s EVN PL-IDSC 91 51 3150 754-2, i když je zároveň opatřena i tabulkami s označením 121.084.
Druhou v pořadí oprav se stala lokomotiva ET05-R010, dříve označená jako 121.023. Ta obdržela nový lak v září 2014 také v Krnově. Jejím novým majitelem se stala společnost SD - Kolejová doprava. Tato lokomotiva, již pod původním označením 121.023, vyjela na zkušební jízdu z Přerova do Nedakonic 4. listopadu, na TBZ ve stejné trase pak o dva dny později.
Majitelem třetí bude společnost RM Lines a jedná se o stroj ET05-R012, jezdící původně pod ZSSK jako 121.007 (do Polska byla vyexpedována v roce 2006). Tato lokomotiva obdržela nový lak v říjnu 2014. Nové EVN lokomotivy je CZ-RML 91 54 7 121 007-0. Svému majiteli by měla být předána v druhé polovině listopadu.
Poslední z dovezených lokomotiv - ET05-R002, původní 121.077 - zůstane pravděpodobně v majetku společnosti ČMŽO a bude postupně opravována v době uvolnění kapacit dílny. Využití pak najde při technologických přepravách vozidel do oprav nebo z nich.
Zkušební jízdu z Přerova do Nedakonic dokumentuje horní fotografie z 4. 11. 2014, pořízená v traťovém úseku Hulín - Břest. Na dolní fotografii se představuje již v pravidelném provozu u svého majitele lokomotiva 121.084, vezoucí 26. 10. 2014 Chocní vlak Pn 47772 relace Mosonmagyaróvár - Stade.
Text Daniel Brabenec, horní foto Aleš Krška, dolní foto Pavlína Píšová
 
 
 
 
12. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3