Společnost Freightliner PL (FPL) se od vstupu na polský železniční trh profilovala jako dopravce velmi těžkých vlaků, pro které disponuje vhodným parkem lokomotiv i vozů (viz
). K zásadní změně došlo v letošním roce, kdy FPL začal dopravovat také intermodální vlaky ve spolupráci s operátorem ERS Railways (viz
V závěru roku 2014 pak FPL vstoupil na pro tuto firmu zcela nový trh, kterým jsou přepravy agrárních produktů. Ty nejsou na polské železnici příliš rozšířené, což je dáváno do souvislosti zejména s nízkými cenami silniční konkurence. Přepravu těchto produktů bude FPL realizovat především na ose Polsko–Německo, využívaje přitom německou dceru Freightliner DE.
Byť se tyto aktivity FPL netýkají Česka, vůbec první přeprava s nimi spojená začala právě na českém území. Z přístavu v Děčíně-Loubí totiž byla do polského pronájmu odvezena souprava 33 obilných vozů řady Uagps. Zajímavé na tom bylo především směrování přes hraniční přechod Frýdlant v Čechách / Zawidów, kam vozy jely nejkratší trasou přes Českou Lípu a Liberec, tedy mj. přes známý viadukt v Novině, přes který jezdí pravidelně jen osobní vlaky. Přepravu zajistily stroje 741.517 a 741.518 dopravce BF Logistics, ale i přes nasazení dvou lokomotiv byl vlak ve sklonově nejnáročnější části trasy z České Lípy hl. n. do Liberce přepraven ve dvou částech. Z Liberce do Zawidówa, kde na soupravu čekala lokomotiva 66003 FPL, již jel vlak opět spojený.
Na snímku pořízeném 7. listopadu 2014 v Liberci čeká uvedená souprava s lokomotivami 741.518+517 na večerní uvolnění trati do Frýdlantu v Čechách od osobní dopravy.
Text Petr Štefek, foto Petr Möller
|