Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Prosinec 2014

Konec provozu lokomotiv řady 180 u DB Schenker
Počátkem prosince 2014 se uskutečnily poslední jízdy německých lokomotiv řady 180 DB Schenker Rail Deutschland (DBSRD) na pravidelných výkonech tohoto dopravce. 4. 12. 2015 přivezla 180.011 z Německa do Děčína vlak 45305, kterým se uzavřela kapitola provozu řady 180 u DB. Následně si i poslední pětici lokomotiv této řady převzal nový majitel.
Lokomotivy, určené pro vozbu vlaků bez nutnosti přepřahu mezi Československem a Německem (tehdejší NDR) přes přechodovou stanici Bad Schandau, byly vyrobeny v 90. letech minulého století v plzeňském závodě Škoda. Koncepčně odpovídaly lokomotivám Škoda druhé generace řad 163, 263, 363, vybavené však byly odporovou regulací výkonu místo tyristorové. ČSD obdržely 15 těchto lokomotiv označených řadou 372, do Německa k DR bylo dodáno 20 lokomotiv s řadovým označením 230. Prototyp 230.001 byl vyroben v roce 1988, sériové stroje 230.002 - 020 pak v roce 1992. Po zániku NDR byly od 1. 1. 1992 přeznačeny v rámci sjednocování označování vozidel DB A DR na řadu 180. K 1. 1. 1994 bylo všech 20 lokomotiv převedeno do stavu DB. Prototypová lokomotiva 180.001 se v roce 1994 ve Škodě Plzeň podrobila rekonstrukci na rychlost 160 km/h. Později pak byla předána ČD jako reparace za násilně poškozenou 372.006 a u ČD přeznačena na 372.201 (viz (viz Lokomotiva 371.201 ČD (ex 180.001 DB)). Zbývající lokomotivy byly nasazovány převážně v nákladní dopravě, naposledy pod hlavičkou DBSRD.
Po roce 2000, kdy začalo DB masivně investovat do moderních a výkonnějších lokomotiv, klesal i význam lokomotiv řady 180 a DB několikrát avizovalo snahu lokomotivy zrušit nebo prodat. Po roce 2010 byla část lokomotiv odstavena v depech Dresden Fridrichstadt a Chemnitz. V prvně jmenovaném depu pak byly v září 2012 fyzicky zlikvidovány stroje 180.004 a 005. Lokomotiva 180.014 se dostala do železničního muzea ve Weimaru, kde obdržela původní lak i označení DR 230.014. Naopak dočasná provozní krize donutila DBSRD odeslat v prosinci 2013 lokomotivy 180.006 a 180.011 z Chemnitz do DPOV Přerov na vyvazovací opravu před opětovným nasazením do provozu.
V roce 2014 DBSRD začal s avizovaným prodejem lokomotiv řady 180. Novým majitelem všech 16 prodávaných lokomotiv se stala společnost TSS Cargo (TSSC). První vlna prodeje proběhla v srpnu 2014, kdy byly 18. 8. z Chemnitz do Děčína dovezeny neprovozní lokomotivy 180.002, 003, 007, 009, 010, 016, 019, 020, odkud je dále odvezla 753.784 do Hulína na vlečku TSS. Stroje 180.016 a 020 byly následně přistaveny do DPOV Přerov ke zprovoznění. 10. 10. 2014 byly převezeny z Německa do Děčína a dále do Hulína další dvě neprovozní lokomotivy - 180.012 a 017. Přepravu na českém území si opět zajistilo TSSC svou lokomotivou 753.782. První provozní lokomotiva 180.013 přejela z Německa do Hulína vlastní silou 27. 11. 2014. Poslední pětice provozních lokomotiv 180.006, 008, 011, 015 a 018 byla odvezena 5. 12. 2014 z Děčína v nákladním vlaku TSSC nejprve do Ostravy, přičemž 180.008 byla lokomotivou vlakovou. Druhý den přejelo i těchto pět lokomotiv strojně z Ostravy do Hulína.
Na horní fotografii z 3. 8. 2013 se představuje lokomotiva 180.018 v čele Nex 41361 do Lovosic za železniční stanicí Kurort Rathen v Německu. Dolní fotografie zachycuje 180.006 s kontejnerovým vlakem do Mělníku u Libochovan 5. 9. 2014.
Text Daniel Brabenec, foto Michal Kozuk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019