2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Březen 2015

Zkušební provoz prototypové lokomotivy 794.001 CZ LOKO u Českých drah
Po roční přestávce je v Brně v režii Českých drah zkoušena další nová motorová lokomotiva z produkce CZ LOKO Česká Třebová. Po lokomotivě 719.701-5 (viz Nová lokomotiva 719.701 z produkce firmy CZ LOKO), která v byla testována ve třech nenavazujících etapách ohraničených daty 12. 9. 2011 a 28. 2. 2014, byl do DKV Brno PJ Maloměřice zapůjčen prototyp označený CZ-CZL 92 544 794 001-8. Cílem je najetí předepsaných kilometrů a ověření v provozu nutné pro schválení nového typu hnacího vozidla Drážním úřadem ČR. Stejně jako u 719.701-5 je plánováno nasazení nové lokomotivy především na 6. staniční záloze v obvodu brněnského hlavního nádraží.
Motorová lokomotiva řady 794 se střídavě-stejnosměrným (AC/DC) elektrickým přenosem výkonu a s uspořádáním náprav Bo je určena pro posun a lehkou traťovou službu. Je vybavena spalovacím motorem Caterpillar C 13 o výkonu 328 kW, který pohání trakční alternátor Siemens. Regulaci výkonu zajišťuje řídicí systém MSV elektronika. Hmotnost lokomotivy může být na přání zákazníka upravena v rozmezí 28 - 32 tun (z toho plynoucí nápravový tlak potom 14 až 16 t). Maximální rychlost je 60 km/hod. Délku přes nárazníky má 7940 mm. Koncepčně využívá unifikovaná modulární řešení a jednotný design posledních lokomotiv CZ LOKO. Může být vybavena dálkovým ovládáním nebo automatickým spřahovacím zařízením, které má i prototypový stroj.
Oproti své v Brně testované předchůdkyni je řada 794 projektována jako cenově dostupnější s důrazem na výhodný poměr cena / výkon při zachování vysoké spolehlivosti a nízkých nákladů na údržbu. Místo na trhu by si mohla najít především na vlečkách, kde pomalu dosluhují starší stroje produkované ve velkých počtech ještě v dobách plánovaného hospodářství (např. 700-703, 710 atd), nebo v provozech podniků, pro které jsou stávající čtyřnápravové stroje příliš velké a neekonomické. Cílovou skupinou zákazníků jsou i speciální dráhy. Profil vozidla proto kromě vyhlášky UIC 505-1 vyhovuje i pro provoz v metru (v městských systémech postavených dle standardů bývalého východního bloku). Projekt lokomotivy řady 794 měl ostatně u výrobce pracovní název „Legometro“. Ten také odkazuje na koncepční návaznost na řadu 704 z produkce zaniklé ČKD Praha, které by měl být moderním následovníkem s ekologickým provozem (emisní limity EU Stage IIIA/B).
Nová lokomotiva byla poprvé představena veřejnosti 6. 9. 2014 na dni otevřených dveří v mateřském závodě CZ LOKO v České Třebové. 17. 9. 2014 ji čekala přeprava na kamionu do Berlína, kde byla následně vystavena na mezinárodním veletrhu Innotrans. V listopadu téhož roku prodělala první zkušební jízdy, po kterých byla v prosinci testována na zkušebním okruhu ŽZO Cerhenice. Na začátku roku 2015 byla od 25. 1. do 1. 3. zapůjčena ke zkušebnímu provozu v Třineckých železárnách. 19. března 2015 přijela vlastní silou do depa Brno-Maloměřice. Oficiální předání zástupcům Českých drah proběhlo v pondělí 23. 3., po kterém se ještě ve stejný den dostala do služby na hlavním nádraží. Zkušební provoz v Brně je na základě povolení vydaného Drážním úřadem zatím plánován do 15. června 2015.
Fotografie zachycuje lokomotivu 794.001-8 na pozadí brněnského hradu Špilberk 25. března 2015 na stanovišti 6. zálohy žst. Brno hlavní nádraží.
Text a foto Petr Nohel
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2018