SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2015

ČD Cargo opět provozuje lokomotivy řady 163
Dopravce ČD Cargo (ČDC) přišel v letech 2011 až 2013 o všechny své lokomotivy řady 163 tím, že prošly rekonstrukcí na dvousystémové stroje řady 363.5. Situace se ovšem změnila v roce 2015, kdy se na vlacích ČDC začaly „peršingy“ opět objevovat, jedná se však o stroje pronajaté od mateřské společnosti České dráhy (ČD). Ta se potýká s nedostatkem dvousystémových lokomotiv souvisejícím zejména s přepnutím slovenské stanice Púchov na střídavou napájecí soustavu, což vyvolalo impuls k dočasné výměně 163 ČD za 363 ČDC.
První vlaštovkou se stal stroj 163.233 ČD, který začal u ČDC jezdit 7. února výměnou za lokomotivu 363.065 ČDC, která naopak posílila park osobního dopravce. Od té doby jezdí 163.233 přes den zpravidla na páru vlaků Pn 60042/60041 Ostrava báňské n. VOK – Opava východ – Ostrava hl. n. ONV (viz horní foto pořízené 9. dubna 2015 u zastávky Ostrava-Kunčičky), v noci pak vozí poštovní expres 50550/55055 Ostrava hl. n. – Praha-Malešice a zpět.
K další výměně 163 za 363 došlo v samém závěru července. Zatímco ČD tak získalo stroje 363.047 a 363.072, u ČDC začaly především na vlacích mezi Českou Třebovou odjezdovou/vjezdovou skupinou a Mostem novým nádražím pendlovat stroje 163.243 a 163.256.
Počátkem října pak následovaly další přesuny strojů řady 163 mezi ČD a ČDC. Souvisí to s náhlým nadbytkem strojů řady 163 ČD, kdy polský dopravce Przewozy Regionalne všechny pronajaté stroje této řady vrátil do Česka po ukončení provozování komerčních vlaků kategorie InterRegio. ČDC si tak pronajalo tři polonizované stroje, konkrétně jde o lokomotivy 163.043, 163.044 a 163.045. V prvních dnech po převzetí je ČDC nasazovalo na vlaky mezi ranžíry v Ostravě a České Třebové a na místních nákladních vlacích na Ostravsku. Posléze začaly jezdit u polského dopravce Koleje Czeskie (dcera ČDC).
Z poslední várky zapůjčených strojů stojí za zmínku především lokomotiva 163.043, která stále jezdí v nátěru propagujícím vlaky na fotbalové mistrovství Evropy v roce 2012 (viz Na fotbalové mistrovství Evropy 2012 zvou lokomotivy Českých drah). Zvěčněna byla na dolní fotografii z 3. října 2015 před Třebovicí v Čechách, kudy vezla vlak Pn 50334 Ostrava levé nádraží – Česká Třebová vjezdová skupina. Kromě jízd do České Třebové již tato lokomotiva využila své vybavení pro provoz v Polsku, když 8. října dovezla z Ostravy do přístavu Świnoujście soupravu prázdných vozů k nakládce.
Šest zapůjčených lokomotiv ovšem není konečným číslem, neboť ČDC jedná o odkupu 23 kusů lokomotiv řady 163 od ČD. Vedle strojů ev. č. 043, 044, 045, 233, 243 a 256, které již ČDC provozuje, by se to mělo týkat lokomotiv ev. č. 021, 022, 026, 030, 034, 035, 041, 042, 046, 047, 215, 217, 245, 248, 251, 252 a 255.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Jiří Štembírek
 
 
 
 
17. 7. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3