V roce 2014 uzavřela firma CZ LOKO s železárnami ArcelorMittal Ostrava (AMO) smlouvu na desetiletý pronájem a komplexní údržbu dvaceti lokomotiv řady 741.7. O modernizaci hnacích vozidel na své vlečkové síti uvažoval ArcelorMittal již delší dobu - před podpisem smlouvy s CZ LOKO se ve srovnávacím provozu v Ostravě vystřídalo několik typů lokomotiv jak z produkce CZ LOKO, tak i lokomotiva typu G 6 německé firmy Vossloh. Dodávka všech objednaných lokomotiv je naplánována na rok 2016. Údržba a opravy lokomotiv budou probíhat v pronajatých prostorách přímo v areálu AMO.
Lokomotivy řady 741.7 pro AMO vznikly modernizací řad 740 nebo 742 a provedením odpovídají předchozím vyrobeným strojům 741.701 - 710 s drobnými úpravami podle požadavků objednatele. Z důvodu poměrně krátkého termínu dodání probíhá výroba lokomotiv v České Třebová a částečně Jihlavě, hlavní rámy jsou od stroje 741.716 upravovány na pracovišti v Přerově. Pro zachování dostatečného počtu lokomotiv v provozu AMO jsou kromě kmenových strojů oceláren využívány pro rekonstrukci i stroje, které CZ LOKO odkoupilo z jiných míst. Po ukončení dodávek se v železárnách počítá s obsluhou většiny provozů stroji 741.711 - 730, dvěma dvounápravovým lokomotivám AMO řady 704 zůstanou pouze pomocné výkony. Doposud nasazované lokomotivy řad 709, 729 a 740 budou předány protihodnotou CZ LOKU a najaté stroje (viz
ArcelorMittal Ostrava trápí nedostatek lokomotiv) vráceny svým majitelům.
Výroba první lokomotivy pro AMO 741.711 byla zahájena v České Třebové v druhé polovině roku 2015 a počátkem ledna 2016 absolvovala první zkušební jízdy v okolí České Třebové. 27. 1. byla dovezena z České Třebové do Ostravy a 28. 1. slavnostně předána závodové dopravě AMO. Jistou zajímavostí je, že zkušební jízdy uskutečnila s EVN CZ-CZL 92 54 2 741 711-6, při předání v Ostravě už ale nesla označení CZ-AMO 98 54 4 741 711-6. Druhá v pořadí 741.712 pak vyjela na zkušební jízdy v druhé polovině ledna 2016 a do Ostravy k AMO dorazila 3. 2. 2016. Zatím poslední vyrobená 741.713 uskutečnila první zkušební jízdu 5. 2. Stroje 741.711 - 720 budou v nátěru CZ LOKO, 741.721 - 730 pak budou v oranžovém provedení.
Na fotografii ze dne 14. 1. 2016 se představuje první lokomotiva pro AMO 741.711 při posunu ze stanice Česká Třebová do areálu CZ LOKO po právě ukončené TBZ.
|
Text Daniel Brabenec, foto Tomáš Vyplašil
|