Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2017

Slavnostní předání modernizované lokomotivy 365.001 dopravci IDS Cargo
Před více než 4 lety se v Česku poprvé objevila belgická dvousystémová lokomotiva řady 12 - konkrétně stroj 1203 (viz Belgický stroj řady 12 na návštěvě v Česku), který se podrobil zkouškám pro umožnění případného provozu na českých kolejích. Povolení k provozu na síti SŽDC lokomotiva nakonec nezískala, přesto se společnost CZ LOKO společně s ČMŽO Přerov rozhodli tuto řadu pro provoz v ČR uzpůsobit a nabídnout k následnému prodeji nebo pronájmu zdejším dopravcům. Cena rekonstruované lokomotivy přitom vychází zhruba na 2/3 ceny lokomotivy nové. Později bylo do Česka dovezeno i zbývajících 11 lokomotiv řady 12.
V Přerově prošla lokomotiva rozsáhlou rekonstrukcí. Kompletně změněna byla trakční výzbroj, původní měniče a transformátor byly nahrazeny novými z EVPÚ Nová Dubnica, přičemž transformátor byl přesunut ze strojovny pod skříň stroje. Zachovány jsou však původní stejnosměrné trakční motory. Nové jsou i ostatní elektrorozvody, byl dosazen řídicí systém MSV, nové jsou také pulty strojvedoucího, klimatizace a pneumatická brzda. Maximální rychlost lokomotivy byla snížena kvůli plánovanému nasazení v nákladní dopravě ze 160 km/h na 120 km/h a trakční výkon je snížen na 2910 kW.
Po rekonstrukci následovalo mnohaměsíční zkoušení a schvalování typu, přičemž byla lokomotiva nově přeznačena na 365.001 a CZ LOKO ji nabízí ve svém výrobním programu jako typ EffiLiner 3000. Schvalování bylo završeno v dubnu 2017 a od května je umožněn její zkušební provoz. Přestože nové lokomotivy řad 380, 383 nebo 386 nabízejí zhruba dvojnásobný výkon, větší komfort a užitné vlastnosti, díky rozdělení české železniční sítě na dvě proudové soustavy je u nás zájem i o starší rekonstruované dvousystémové lokomotivy. Právě 365.001 našla nového majitele a provozovatele ve společnosti IDS Cargo (IDSC).
Přípravy na předání IDSC proběhly již v dubnu 2017 v Přerově, kde lokomotiva změnila svůj nátěr do barev nového držitele. Na 4. 5. 2017 pak bylo naplánováno v Praze-Libni slavnostní předání IDSC s následnou jízdou zvláštního vlaku s hosty do Kralup nad Vltavou a zpět s dvěma vozy KDS. Fotografie z tohoto dne představuje lokomotivu 365.001 v čele zvláštního vlaku R 11626 Praha-Libeň - Kralupy nad Vltavou při průjezdu pražským hlavním nádražím.
Text Daniel Brabenec, foto Jindřich Nováček
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019