V prosinci 2015 podepsal výrobce Newag s dopravcem Lotos Kolej smlouvu na sedmiletý pronájem elektrických lokomotiv Griffin včetně jejich údržby. Výroba těchto strojů byla financována prostřednictvím zpětného leasingu, takže majitelem lokomotiv se stala finanční společnost ING Lease. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy pro provoz na tratích elektrizovaných soustavou 3 kV DC, navazujícá na třísystémový prototyp E4MSU-001, který se objevil i v Česku (viz
Testy lokomotivy E4MSU ve Zkušebním centru VUZ Velim). Jmenovitý výkon lokomotivy je 6,4 MW, max. rychlost činí 160 km/h, hmotnost je 79 tun. Je vybavena rovněž pomocným spalovacím motorem o jmenovitém výkonu 420 kW, který má umožnit přístavbu souprav na neelektrizované vlečky.
První z lokomotiv s typovým označením E4DCUd byla výrobně dokončena v květnu 2017 a následně byl zahájen proces zkoušek stroje E4DCUd-001 za účelem schválení typu. Veřejně byla jako první představena lokomotiva E4DCUd-002, stalo se tak na podzimním veletrhu TRAKO v Gdańsku. V prosinci 2017 pak všech pět kusů získalo povolení k provozu od polského drážního úřadu UTK. Lotos Kolej však následně odmítnul lokomotivy odebrat s poukazem na to, že nejsou vybaveny palubní částí zabezpečovače ETCS, nesplňují tak podmínky interoperability a nemohou být tedy bez omezení provozovány. Naopak Newag tvrdí, že podmínky dodávky splnil, neboť lokomotiva může jezdit na celé polské železniční síti bez omezení.
Patová situace byla rychle vyřešena tak, že smlouvu s Lotosem Newag vypověděl. Následně Newag (resp. jeho dcera Newag Lease) odkoupil lokomotivy od ING Lease a tři kusy od 2. února 2018 na dva roky pronajal dopravci Orlen KolTrans. Dvě lokomotivy tedy zatím zůstávají bez využití.
Fotografie pořízená 3. února 2018 mezi odbočkou Dorota a stanicí Sosnowiec Maczki zachycuje stroj E4DCUd-001 s vlakem dopravce Orlen KolTrans č. 734013 v relaci Ostrów Wielkopolski Zachodni - Trzebinia.
Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski
|