SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2023

Přepravy benzenu Sławięcice – Ostrava skončily
Ruská agrese na Ukrajině se projevuje mj. nedostatkem surovin, které byly vyváženy z Ukrajiny na západ. Jednou ze společností, které postihl nedostatek surovin, je i Petrochemia Blachovnia patřící do české skupiny Agrofert. Pro akutní nedostatek vstupního materiálu musela společnost zastavit provoz destilační instalace, která vedle dalších produktů vyráběla především benzen. Ten byl v ucelených vlacích zpravidla dvakrát týdně převážen od roku 2006 z přípojové stanice Sławięcice do Ostravy pravého nádraží, odkud byly cisterny přistavovány na vlečku BorsodChem MCHZ (do roku 2017 sestra Petrochemie). V Ostravě se benzen používal jako surovina pro výrobu anilinu.
Uvedená přeprava byla velmi stabilní, od prvního vlaku dne 22. dubna 2006 (viz Přeprava benzenu přes česko-polskou hranici) až do letošního ledna nedošlo ke změně dopravce, na polské straně se pouze několikrát změnil jeho název (z PCC Spedkol přes DB Schenker Rail Spedkol na DB Cargo Spedkol) a na české straně byla nákladní doprava z Českých drah vyčleněna do ČD Cargo. Od počátku také na polském úseku jezdily lokomotivy řady TEM2, které střídaly různé lokomotivy ČD/ČDC původně v Chałupkách, později v Bohumíně-Vrbici. Kvůli výše uvedenému zastavení produkce a tím i exportu benzenu však poslední vlak v této relaci jel 17. ledna 2023.
Nebude to však znamenat konec zajíždění „tamar“ do Bohumína-Vrbice, ale naopak je v Česku budeme potkávat ještě častěji. Od února 2023 je totiž pokles výkonů DB Cargo Spedkol kompenzován převzetím vozby vlaků Moravia, které původně od roku 2013, tedy rovných 10 let vozila mateřská společnosti DB Cargo Polska (viz Liniový vlak Moravia zahájil provoz). V posledních letech vlaky Moravia jezdily třikrát týdně v nočních hodinách a byly vedeny ex nizozemskými lokomotivami DE6400. V režii Spedkolu však budou jezdit v denní době, zpravidla v úterý, čtvrtek a sobotu. Vozby vůbec první Moravie v rukách DB Cargo Spedkol se 2. února 2023 zhostila lokomotiva TEM2-013. Ta by se měla střídat se strojem TEM2-305, v případě zvýšeného doběhu zátěže by mohly jet i obě lokomotivy.
Na snímku z 9. dubna 2020 se vlak s benzenem v relaci Sławięcice – Ostrava pravé nádraží blíží do stanice Bohumín-Vrbice. V čele vlaku je lokomotiva TEM2-013, tedy jedna ze dvou kmenových lokomotiv pro tyto přepravy.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
30. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3