Ve středu 5. ledna 2005 vydal Drážní úřad (DÚ) povolení ke zkušebnímu provozu s cestujícími pro prototyp dvoudílné motorové jednotky typu RA 731.35, vyrobené ruskou firmou Metrovagonmaš v Mytišči v roce 2003. Jednotka absolvovala v závěru roku 2003 a v 1. pololetí roku 2004 typové a jízdně-technické zkoušky dle vyhlášky UIC 518 (viz
Zkoušky motorového vozu RA-Č, resp. 731.35). Po jejich ukončení byla odstavena v areálu ZŽO v Cerhenicích až do června loňského roku, kdy byla vrácena do DKV Brno a čekala na svůj další osud odstavená v horní hale PJ Horní Heršpice. Zároveň s povolením ke zkušebnímu provozu s cestujícími byla DÚ jednotce přidělena řada 835, přičemž každý díl má vlastní inventární číslo. Do zkušebního provozu tak bude zařazena jako dvojice motorových vozů 835.001 a 835.201.
Jednotka je v současnosti v majetku firmy Elektromechanika Úvaly a České dráhy ji po období zkušebního provozu vedou v evidenci jako najaté vozidlo. Během zkušebního provozu, který bude v režii DKV Brno probíhat na tratích jižní Moravy a kraje Vysočina, musí jednotka najezdit celkem 100 000 km. Cestující se tak budou moci setkat s touto jednotkou na vlacích regionální osobní dopravy na tratích Brno hl. n. - Jihlava, Střelice - Hrušovany nad Jevišovkou, Moravské Bránice - Oslavany a v neděli také na trati Brno hl. n. - Veselí nad Moravou.
Přípravné práce na nasazení jednotky do zkušebního provozu proběhly na přelomu ledna a února. Obsahovaly mj. aktualizaci software řídícího systému Lokel Intelo, načtení dat a oživení vnitřního a vnějšího informačního systému (maticové transparenty BUSE Blansko), prověření vlakového zabezpečovače LS 90, doplnění orientačních piktogramů do interiéru a na skříň jednotky, generální úklid interiéru, a samozřejmě také návštěvu myčky. Koncem ledna proběhla zkušební jízda na trati do Vranovic a ve čtvrtek 3. února pak jednotka 835.001 + 835.201 vykonala technicko-bezpečnostní zkoušku v úseku Brno-Horní Heršpice – Břeclav os. n. a zpět jako vlaky Lv 74405 a Lv 74406. V úterý 8. února dopoledne ve stanici Brno hl. n. proběhlo seznámení vlakových čet a tentýž den odpoledne zácvik stojvedoucích v obvodu stanice Brno jih. Následující den, ve středu 9. února jednotka vyjela na trať z Brna-Horních Heršpic do Jihlavy a zpět za účelem zácviku strojvedoucích. Zkušební provoz s cestujícími bude zahájen v pondělí 14. února 2005 kdy vyjede na vlaku Os 4462 z Brna hl. n. do Bohutic.
Na fotografii z 19. ledna 2004 je tato prototypová jednotka zachycena během typových a jízdně-technických zkoušek před odbočkou Brno-Židenice.
Text Jan Palán, foto Petr Nohel
|