Září 2006

ČMKS dokončuje výrobu lokomotivy 709.702 MUS
V jihlavském závodě ČMKS-Lokomotivy (bývalá JLS Jihlava) je v současnosti dokončována lokomotiva 709.702, kterou si objednala pro obsluhu svých vleček Mostecká uhelná společnost (MUS). Kromě toho, že je lokomotiva druhým strojem řady 709.7, je i v pořadí druhou samostatnou novostavbou v historii ČMKS a třetím typem lokomotivy z rodiny „Effishunter“.
Zatímco stroj 709.701 byl vyroben jako neadresný prototyp ve spolupráci s ČKD-DS (dodavatel rámu a části trakční výzbroje), 709.702 je pojata jako úplně nová dvounápravová lokomotiva, vycházející svojí koncepcí z prototypu 709.401 (viz Prototypová lokomotiva 709.401 „Effishunter“) a „srbských“ lokomotiv řady 621-1.
Lokomotiva kapotového provedení s věžovou kabinou strojvedoucího umístěnou blíže zadnímu konci lokomotivy a s elektrickým AC/DC přenosem výkonu je určena především pro těžší posun v průmyslu (hmotnost 22 t na nápravu). Pohon lokomotivy zajišťuje spalovací motor Caterpillar C 15 ACERT o jmenovitém výkonu 403 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 401‑4 BO 25. Usměrněným proudem jsou napájeny dva trakční motory TE 019 A05, uložené na nápravách pomocí valivých tlapových ložisek. Řízení pohonu a všech podsystémů lokomotivy je zajištěno řídícím systém Unitrack firmy Unicontrols. Z důvodu snížení hlučnosti hnací jednotky jsou bočnice motorové kapoty bez otvorů a sání a výfuk chládícího vzduchu je proveden střechou kapoty, která je proti nepříznivým přírodním podmínkám navíc opatřena ochranným tropikem. 709.702 je také vybavena vícečlenným řízením, dálkovým ovládáním a na čelní kapotě kamerou pro usnadnění najíždění na soupravy.
V září 2006 byla 709.702 vystavena na berlínském dopravním veletrhu Innotrans. Těsně před odjezdem na tento veletrh je 11. 9. 2006 zachycena při posunu v areálu ČMKS.
Text a foto Daniel Brabenec
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017