SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Dodávka lokomotiv řady 743.2 ČD kompletní
Na počátku ledna 2024 převzaly České dráhy (ČD) od společnosti CZ LOKO poslední ze 14 rekonstruovaných lokomotiv řady 743.2 (viz Modernizované lokomotivy řady 743.2 ČD). K přestavbám byly využity všechny zbývající lokomotivy řady 742 v majetku ČD, čímž tato řada od druhé poloviny roku 2023 po přistavení posledního stroje na demontáž do WYNX Pool Kutná Hora úplně vymizela z inventárního stavu ČD. CZ LOKO se s ČD dohodlo, že všechny lokomotivy dodá do konce roku 2023, přičemž původní harmonogram počítal s prvním strojem v březnu 2023 a posledními kusy až v roce 2024. Lokomotivy byly průběžně výrobně dokončovány v rozmezí června až prosince 2023, vánoční svátky pak předání posledního stroje odsunuly až na rok 2024. Konečná montáž lokomotiv se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO, jedinou výjimkou byla 743.207, kterou kompletovala pro urychlení dodávek provozovna Česká Třebová.
Lokomotivy řady 743.2 ČD zatím využívají především na posun v uzlových osobních železničních stanicích nebo jsou určeny pro dopravu nehodových pomocných prostředků. Přiděleny jsou do těchto provozních pracovišť nebo strojních stanic všech tří Oblastních ředitelství osobní dopravy: Maloměřice (201), Bohumín (202, 211), Olomouc (209), Česká Třebová (210), Hradec Králové (205), Praha-Vršovice (203, 207, 213), Děčín (204, 212), Rakovník (208) a Plzeň (206, 214). Přestože pořizovací cena lokomotiv vybavených mobilní částí ETCS nepatřila k nejnižším (necelých 50 milionů Kč na jeden stroj), provozní využití některých strojů zatím není na vozidla v garanci zrovna vysoké a na posunu v uzlech zůstávají nadále i lokomotivy řady 714, které měla dle dřívějších vyjádření ČD vytlačit už řada 794 (viz Posunovací lokomotivy řady 794 pro ČD).
Fotografie z 15. 1. 2024 zachytila poslední vyrobenou lokomotivu pro ČD 743.214 při čekání na odjezd do Českých Budějovic v obvodu železniční stanice Jihlava. Tento den po delším čekání v Jihlavě zamířila do domovského pracoviště Plzeň, přičemž ji do Českých Budějovic strojně převezl dopravce CZ Logistics, dále do Plzně si ji přepravily ČD.
Text a foto Daniel Brabenec
Export lokomotiv řady 744 pro DB Cargo Italia pokračuje
Italský dopravce DB Cargo Italia (DBCI) obdrží v druhé polovině ledna 2024 v pořadí třetí lokomotivu řady 744 (obchodní označení EffiShunter 1000) ze čtyř objednaných u českého výrobce CZ LOKO. Lokomotiva s italským označením 744.036 (u CZ LOKO vedená jako 744.156) doplní první dva vloni dodané stroje (viz Lokomotivy řady 744 pro DB Cargo Italia) na posunu v intermodálním terminálu ve městě Brescia. Konečná montáž 744.036 probíhala od podzimu 2023 v jihlavském závodě CZ LOKO, v první polovině ledna se pak uskutečnily zkušební jízdy a 15. 1. 2024 si lokomotivu přebírali zástupci DBCI. Při této příležitosti byla také provedena zkušební jízda z Jihlavy do Bransouz a zpět. Přepravu z Česka do Itálie by si mělo jako v předchozích případech zajistit přímo DB Cargo vlastními náležitostmi. Blízko dokončení je i poslední stroj pro DBCI 744.037, u výrobce vedený díky již přiděleným zakázkám jako 744.174.
DB Cargo Italia vznikla postupným ovládnutím dvou italských dopravců NordCargo a Strade Ferrate del Mediterraneo (později Railion Italia) ještě pod hlavičkou DB Schenker, k přejmenování na DB Cargo Itali došlo k 1. 3. 2016. Kromě dopravy vlaků na italské síti RFI zajišťovalo DBCI posun ve dvou intermodálních terminálech. Na prvním z nich - DOMO 2 u Domodossoly - vystřídal od počátku roku 2024 DBCI nový operátor, druhým je Brescia Fascio Merci. Z důvodu dodávky vlastních lokomotiv a ukončení obsluhy terminálu DOMO 2 vrátilo DBCI poolu Akiem zpočátku ledna 2024 celkem 5 najatých lokomotiv typu G6 a G1000.
Fotografie z 15. 1. 2023 zachycuje stroj v Česku označený 744.156 (italské EVN 92 83 2744 036-0) při výjezdu z areálu závodu CZ LOKO v Jihlavě na zkušební jízdu do Bransouz. 19. 1. 2024 je v plánu předání lokomotivy v Břeclavi DBC k přepravě do Itálie.
Text a foto Daniel Brabenec
Nové montážní vozy trakčního vedení MTW 100.1 SŽ
Koncem listopadu 2023 obdržela Správa železnic (SŽ) první z objednaných vozidel pro údržbu a opravy trakčního vedení řady MTW 100.1 rakouského výrobce Plasser & Theurer. Stalo se tak na základě vítězství ve veřejné soutěži SŽ z 19. 12. 2019 na dodávku 6 vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. Společnost Plasser & Theurer se stala nakonec jediným účastníkem řízení, do soutěže se kvalifikovala s vozidly typu MTW 100.506. Smlouva s dodavatelem byla podepsána 16. 4. 2021, hodnota kontraktu je 704 621 700,- Kč bez DPH. SŽ tímto krokem navázala na první objednávku nových montážních vozů trakčního vedení z roku 2015, díky které obdržela v roce 2017 celkem tři stroje MTW 100, vyrobené taktéž v Linci firmou Plasser & Theurer (viz Nové montážní vozy trakčního vedení MTW 100 SŽDC). Do té doby probíhaly u SŽ pouze rekonstrukce stávajících a technicky již zastaralých vozů MVTV 2.
První vůz MTW 100.1 001, který svým EVN 99 54 9139 004-4 navazuje na stroje MTW 100, byl dodán Oblastnímu ředitelství Praha na středisko OTV Kolín. Od prosince 2023 běží schvalovací řízení u Drážního úřadu, na jehož základě byl vůz zařazen do zkušebního provozu. Po jeho úspěšném zakončení bude následovat dodávka zbývajících vozidel. Postupné nasazování prvního MTW 100.1 do provozu bylo zahájeno v polovině ledna 2024, zatím především v rámci jízd k seznání strojvedoucích a zaškolení obsluhy.
MTW 100.1 je čtyřnápravové speciální vozidlo s dvěma koncovými kabinami, dílnou, WC, umývárnou a odpočinkovou místností. Určeno je až pro šestičlennou pracovní četu. Provozováno může být v jízdním režimu s maximální rychlostí 120 km/h nebo pracovním režimu s maximální rychlostí 5 km/h, v tomto případě je možné i dálkové ovládání vozu. K práci na trakčním vedení slouží dvě zvedací pracovní plošiny, umístěné na střeše vozidla. Nad jedním stanovištěm je umístěn kontrolní sběrač, za ním před plošinou jsou umístěna dvě hydraulická odtlačovací ramena pro podpírání trolejového vedení. Ve voze je instalována nezávislá elektrocentrála pro práci při vypnutém spalovacím motoru. Jeho celková délka přes nárazníky je 22, 04 m, rozvor náprav 17, 9 m, uspořádání náprav B´2´, rozvor podvozku 2 500 mm, hmotnost samotného vozidla 81,4 t, celková hmotnost obsazeného stroje 85 t. Vybaven je OBU ETCS L2 CAF Auriga a národním zabezpečovačem AŽD LS 06.
Snímek pořízený poblíž zastávky Praha-Zahradní město dokumentuje MTW 100.1 001 jako vlak Služ 52805 Kařízek - Kolín při návratu ze seznávací jízdy v rámci zácviku strojvedoucích.
Text František Koudelka, foto Jakub Novotný
RegioFox 847.007 ve zkušebním provozu na Vysočině
V roce 2021 uzavřely ČD na základě výběrového řízení rámcovou smlouvu s polským výrobcem kolejových vozidel PESA Bydgoszcz na dodávku až 160 motorových jednotek, kterým Drážní úřad přidělil řadové označení 847. Z dosud uzavřených dílčích objednávek je určeno 7 jednotek pro Pardubický kraj na obsluhu trati Pardubice - Havlíčkův Brod a 9 pro Kraj Vysočina s určením pro vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Slavonice (Sp a Os) nebo Znojmo (Sp) a Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou (vybrané Os nepokryté řadou 650.2). V roce 2023 bylo 6 vybraných jednotek zařazeno do zkušebního provozu na výkonech pracoviště Rakovník (viz Zkušební provoz nových motorových jednotek PESA zahájen) s jeho plánovaným ukončením do konce roku 2023. Kvůli nesplnění některých podmínek byl zkušební provoz prodloužen do poloviny roku 2024. To má za následek časový posun v nasazení řady 847 na plánované výkony také na Vysočině - podle původních předpokladů měly nové jednotky jezdit na trati do Pardubic od začátku platnosti GVD 2023/2024, zbývající pak měly vstupovat do provozu od ledna 2024.
Kvůli urychlení nasazení nových vozidel na plánovaných výkonech na Vysočině po jejich typovém schválení byla v předstihu přesunuta jednotka 847.007 z Rakovníka do Havlíčkova Brodu. Ve zdejším depu budou nově jednotky pro Pardubický kraj a Vysočinu udržovány spolu s pardubickými „žraloky“ 844.030 a 031. V Havlíčkově Brodě probíhá jak seznání dílenského personálu, tak postupný zácvik strojvedoucích. 847.007 v barvách PID přijela z Rakovníka do Havlíčkova Brodu 15. 1. 2024, přičemž ještě ten den absolvovala jeden obrat na pravidelném osobním vlaku do Žďáru nad Sázavou a zpět. Od 16. do 23. 1. 2024 pak byla v odpoledních hodinách nasazována na pravidelné osobní vlaky do Humpolce. 26. 1. 2024 následovala její první jízda jako neveřejný vlak po trati Havlíčkův Brod - Jihlava - Slavonice, kam bude tato řada snad zanedlouho pravidelně turnusována.
Na fotografii z 26. 1. 2024 je zachycena jednotka 847.007 v železniční stanici Havlíčkův Brod krátce po přistavení z depa, aby se vzápětí vydala jako Sv 96179 Havlíčkův Brod - Slavonice na cestu směrem na Jihlavu.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
4. 12. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3