24. června 2007 byla mezi polským Mazovským vojvodstvím a společností Bombardier Transportation podepsána smlouva na dodávku 37 patrových vozů (z toho 11 řídicích) pro dopravce Koleje Mazowieckie (KM). Vložené vozy byly z výrobního závodu v Görlitz dodávány do Polska od května do konce srpna 2008, 11 řídicích vozů pak bude dodáno do konce listopadu. Vložené patrové vozy mají délku 26,4 m a nabízejí 133 míst k sezení ve 2. třídě. Řídicí patrové vozy s délkou 26,66 m pak mají 69 míst k sezení ve 2. třídě a 16 v 1. třídě. Všechny vozy pak mohou být provozovány rychlostí až 160 km/h.
11 vratných souprav vytvořených z těchto vozů mělo být podle původních představ vedeno novými elektrickými lokomotivami (viz
Nákup vozidel pro Koleje Mazowieckie). To se však ukázalo nad finanční možnosti dopravce, resp. vojvodství, proto bylo následně vyhlášeno výběrové řízení na nákup starších lokomotiv. Když se do tohoto výběrového řízení nikdo nepřihlásil, byla vyhlášena další soutěž, tentokrát na pronájem 11 kusů elektrických lokomotiv na období 1. 9. 2008 až 31. 8. 2010. Tohoto výběrové řízení se zúčastnila pouze firma PKP Cargo, která uspěla se svou nabídkou lokomotiv EU07. Ty však nejsou upraveny pro provoz s řídicími vozy, takže budou vždy v čele vlaku a ve vratných stanicích bude nutno objíždět. V první fázi provozu má KM pronajato celkem devět lokomotiv EU07, z toho čtyři kusy (č. 538, 197, 111 a 210) byly do provozu u KM nasazeny v nátěru svého nového provozovatele, ostatní (č. 010, 118, 130, 359 a 503) v původním nátěru PKP Cargo.
Kromě problémů s lokomotivami se krátce před zahájením provozu zjistilo, že obrys patrových vozů nevyhovuje průjezdnému průřezu nedávno modernizovaného tunelu pro příměstské vlaky v centrální části Warszawy. Vlaky tvořené novými patrovými vozy tak budou provozovány pouze v souběžném tunelu pro dálkovou dopravu, který má vyhovující průřez, ale vlaky budou místo stanice Warszawa Śródmieście zastavovat na sousední stanici Warszawa Centralna a zcela vynechají důležité zastávky Ochota, Powiśle a Stadion.
Horní snímek zachycuje stroj EU07-538, tedy jednu ze zatím sedmi lokomotiv pronajatých od PKP Cargo, se soupravou uvedených patrových vozů. Dolní snímek pak představuje detail jednoho z vložených patrových vozů. Oba snímky byly pořízeny 3. září 2008 během slavnostního předání vozů do provozu, které se uskutečnilo ve stanici Warszawa Wschodnia.
Text Petr Štefek, foto Marek Graff
|