O skluzu v nasazení nových elektrických jednotek ETR 610 jsme již informovali v loňském roce (viz
Cisalpino ETR 610: problémy pokračují). Ovšem i po více než sedmi měsících se situace téměř nezměnila, neboť soupravy objednané v roce 2004 u společnosti Alstom stále více stojí než jezdí. Koncem března 2009 získala společnost Cisalpino (italsko-švýcarský provozovatel těchto souprav) od švýcarského dopravního úřadu BAV (Bundesamt für Verkehr) dočasné povolení na provoz jednotek ETR 610 s cestujícími. Zkušební provoz přesto dosud nezačal. Navíc uvedené povolení nezahrnuje možnost jízdy s naklápěním vozových skříní a využití vyšších rychlostí v oblouku, přitom tyto atributy jsou pro zkušební i pravidelný provoz nezbytné.
Oproti starším soupravám řady ETR 470, které kvůli nespolehlivosti už dva roky nejezdí do Stuttgartu, měly ETR 610 opět spojovat Itálii s Německem. Ovšem tento plán je také ohrožen z důvodu vysokého nápravového tlaku jednotek. To znamená, že by tyto jednotky do Německa zajíždět mohly, ale pouze omezenou rychlostí bez naklápění. Zatím též není jasné, zda budou jednotky plně homologovány v samotném Švýcarsku. Jediným státem, kde je možný provoz těchto souprav bez omezení je tak zatím pouze Itálie. Mezitím provozovatel jednotek pomalu ztrácí trpělivost a zvažuje případné vrácení jednotek výrobci.
Na snímku z 28. května 2009 je zachycena jednotka ETR 610 012 odstavená ve stanici Genève Sécheron.
Text a foto Matthias Haag
|