Už od roku 2007 měly na vlacích společnosti Cisalpino spojující Švýcarsko a Itálii jezdit nejmodernější soupravy „pendolino“ ETR 610 (viz
). Tento záměr se však nepodařilo naplnit, a proto byl stanoven nový termín zahájení provozu na prosinec 2008, tj. od nového grafinkou 2008/2009. Ještě sice zbývají dva měsíce do tohoto termínu, ovšem již v tuto chvíli je zřejmé, že k plánovanému nasazení jednotek ETR 610 opět nedojde.
Dosud totiž nezačal ani zkušební provoz s cestujícími, jehož úspěšné absolvování je pro pravidelný provoz nezbytné, mj. z toho důvodu, že bylo přislíbeno, že se v pravidelném provozu nebudou opakovat problémy s jakými se potýkal předchůdce nových jednotek řada ETR 470 (viz
ETR 470 Cisalpino - nové barvy, staré problémy). O jednotkách ETR 610 nelze nyní mluvit jako o připravených do provozu, neboť prakticky každá souprava je prototypem, na kterém výrobce zkouší různé změny. Dosud také nebyl vyzkoušen plánovaný provoz dvou jednotek ETR 610 ve dvoučlenném řízení.
Přestože výrobce Alstom Ferroviaria Savigliano tvrdí opak, firma Cisalpino již nepočítá s brzkým nasazením všech 14 jednotek do provozu. Proto byl vypracován nouzový plán, který počítá od nového grafikonu s provozem tří souprav ETR 610. To znamená, že oproti plánu by pouze dva vlaky Cisalpino pokračovaly za Milano (po jednom páru Zürich – Venezia a Genève – Venezia). S velkou pravděpodobností však ETR 610 nepromluví do provozu od prosince 2008 vůbec, takže na všechny plánované spoje by byly ve Švýcarsku nasazeny jednotky RABDe 500 SBB-CFF-FFS s nuceným přestupem v pohraničním Chiassu (RABDe 500 jsou pouze jednosystémové - 15 kV, 16,7 Hz).
Na snímku jsou zdokumentovány jednotky ETR 610 001 a 009 odstavené dne 21. října 2008 ve stanici Genève Sécheron.
Text a foto Matthias Haag
|