V roce 2010 vypsala společnost ČD Cargo výběrové řízení na modernizaci lokomotivy řady 742. Vítězem se stala firma CZ LOKO s projektem přestavby lokomotivy řady 742 na řadu 742.7. Hlavním záměrem přitom bylo prodloužení životnosti lokomotivy, náhrada původního spalovacího motoru novým úspornějším a v neposlední řadě i zlepšení pracovních podmínek obsluhy a zlevnění údržby lokomotivy. Výroba prototypu se uskutečnila v českotřebovské provozovně firmy CZ LOKO.
Lokomotiva vychází z prototypové rekonstrukce 741.701, od které se odlišuje především nižší hmotností 64 t, danou použitím lehčího hlavního rámu z řady 742, a dalšími menšími úpravami. Oproti původní lokomotivě řady 742 je maximální rychlost modernizované lokomotivy zvýšena na 100 km/h (shodně jako u 741.701). Hnací soustrojí je tvořeno spalovacím motorem Caterpillar 3508C o jmenovitém výkonu 1000 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6B029Z (dosazován i na řadu 741.7 počínaje
741.702, stroj 741.701 je osazen alternátorem typu 1FC2 631-6B029Z). Z alternátoru jsou po usměrnění napájeny elektrickým proudem původní trakční motory. Stejně jako lokomotiva 741.701 je řada 742.7 vybavena na přání zákazníka řídicím systémem firmy UniControls. Pomocné pohony jsou opět řešeny v kombinaci elektrické a hydrostatické, jako na prototypu 741.701. Zdrojem stlačeného vzduchu je lamelový kompresor Mattei M111B. Kabina strojvedoucího je vybavena klimatizací.
Prototypová lokomotiva 742.701 byla výrobně dokončena v květnu 2010. Poté následovalo oživení a jízdní zkoušky v okolí České Třebové a v těžkém provozu Severočeských dolů. Ve dnech 15. až 17. června byla lokomotiva 742.701 vystavena spolu s posledním modernizovaným „brejlovcem“ pro ČD Cargo 753.780 na ostravském veletrhu Czech Raildays, kde byly oba stroje 15. června slavnostně předány generálnímu řediteli ČD Cargo. Z českotřebovské provozovny se pak vrátila 25. 6. zpět do Ostravy, která se stala v rámci SOKV Ostrava její novou domovskou provozní jednotkou. Dne 30. června zahájilo ČD Cargo s lokomotivou zkušební provoz v uzlu Ostrava, především na manipulačních vlacích do Polanky nad Odrou.
Na fotografii pořízené 7. července 2010 před zastávkou Ostrava-Stodolní se představuje lokomotiva 742.701 v čele přestavné jízdy z Ostravy levého nádraží do Vítkovic dolního nádraží.
Text Daniel Brabenec, foto Petr Štefek
|