Od března 2012 se na trati vedoucí z Čadce přes Jablunkovský průsmyk do Českého Těšína začaly po delší době opět běžně objevovat elektrické lokomotivy řady 140. Jedná se o tandem lokomotiv 140.058 a 140.067 ve službách dopravce Prvá Slovenská železničná (PSŽ), které do té doby operovaly většinou pouze na Slovensku. Nově jsou pravidelně nasazovány na ucelené vlaky motorové nafty vedené v relaci Bruzgi - Zvolen osobná stanica a na vyrovnávkové vlaky v opačném směru.
Na polském (a kratičkém běloruském) úseku nasazuje na tyto vlaky dopravce ITL Polska lokomotivy rozličných typů, od „gagarinů“ v původní verzi M62 nebo v remotorizované variantě 311D, přes starší elektrické lokomotivy typů 3E/1 (viz
Elektrická lokomotiva 3E/1M autobusového dopravce DLA) a 201E (ET22) až po moderní stroje Siemens EuroSprinter či Vectron.
V Petrovicích u Karviné již do čela vlaku nastupují uvedené dvě „bobiny“, které nejdříve pod hlavičkou českého dopravce BF Logistics a poté na Slovensku pod PSŽ, odvezou vlak do Martina. Tam je vystřídají motorové lokomotivy PSŽ, které vlak dovezou do cílového Zvolena. Zajímavostí je, že v úseku Návsí – Čadca je vlak z důvodu překročeného normativu převážen na dvě části.
Dvě podoby téhož vlaku jsou zdokumentovány na přiložených snímcích. Na horní fotografii z 23. července 2007 projíždí vlak do Bruzg zastávkou Ropice zastávka v čele se stroji 140.058 a 140.067. Dolní snímek pořízený 6. srpna 2012 v traťovém úseku Zebrzydowice - Pruchna pak zachycuje vyrovnákový vlak s lokomotivou 311D-02, které do cílové stanice Bruzgi zbývá „jen“ necelých 680 kilometrů ...
Text a dolní foto Petr Štefek, horní foto Peter Vlček
|