Do začátku prosince 2012 byl park vozidel polského regionálního dopravce Koleje Śląskie (KŚ) doplněn o osobní vozy pronajaté od společností České dráhy (ČD) a Heros Rail Rent (viz
). Zatímco vozy řady Bimz/Bimdz firmy Heros Rail Rent zasáhly do provozu v omezené míře až počátkem února 2013 (důvodem byly nejasnosti kolem schválení pro provoz v Polsku), vozy B
Také nasazení vozů ČD se neobešlo bez komplikací, neboť podle názoru polského drážního úřadu UTK nesměly být tyto vozy bez schválení v Polsku provozovány, přestože se jedná o vozy splňující technické podmínky úmluvy RIC. V prvních dnech nového GVD bylo několik těchto vozů nasazeno do provozu, ale po kontrole ze strany UTK byl jejich provoz zakázán. Provoz tak byl řešen dočasným pronájmem vozů od firmy PKP Intercity nebo náhradní autobusovou dopravou. 12. prosince 2012 pak KŚ oznámily, že se staly asociovaným členem UIC, což znamená, že pro uvedené vozy nepotřebují schválení národního orgánu. V následujících dnech již byly vozy B
249 nasazeny v běžném provozu.
Podle oběhů platných v prvních týdnech roku 2013 byly vozy B
249 řazeny do souprav po dvou až čtyřech vozech. V čelech souprav se pak nacházely stroje ET22 pronajaté od PKP Carga a lokomotivy typu TRAXX F140 MS/DC pronajaté od konsorcia Railpool / Lotos Kolej. Veškeré periodické prohlídky a plánované i neplánované opravy těchto vozů jsou prováděny v depu ČD v Bohumíně, takže dvakrát až třikrát týdně je zaveden soupravový vlak Gliwice – Bohumín, kterým je přepravováno zpravidla sedm vozů na výměnu za vozy po prohlídce či opravě. Tyto vlaky jsou také vedeny stroji ET22, výjimečně lze v čele spatřit i TRAXX.
Třívozovou verzi klasické soupravy KŚ v čele s lokomotivou TRAXX 5170 012 jako vlak 99019 „Piernatka“ Katowice - Rajcza dokumentuje horní fotografie pořízená 3. února 2013 v žst. Bielsko-Biała Główna. Na dolním snímku z 7. února 2013 je lokomotiva ET22-1062 se soupravovým vlakem 49280 Bohumín – Gliwice mezi výchozí stanicí a státní hranicí.
Text a dolní foto Petr Štefek, horní foto Ivo Raab
|