Na začátku dubna 2013 došlo v provozu nákladních vlaků na rameni Bohumín - Břeclav k zásadní změně, neboť tranzity pravidelných vlaků s uhlím a koksem směřujících z polských dolů a koksoven k příjemcům v Rakousku převzal dopravce Rail Cargo Austria (RCA). Po PKP Cargu tak jde o druhého tzv. národního dopravce ze sousedního státu, který významně promluvil do nákladní dopravy na české železnici. V tomto případě však nepřevzal vozbu od ČD Carga, ale od soukromého dopravce Advanced World Transport, který tyto vlaky provozoval od ledna 2009 do března 2013 (viz
RCA nasazuje na tyto vlaky elektrické lokomotivy řady 1216, které již v menší míře provozuje na české síti od srpna 2012, ale jedná se pravidelně jen o jeden pár kontejnerových vlaků týdně zajíždějící vždy ve čtvrtek (původně ve středu) do Ostravy (viz
Vlaky Rail Cargo Austria v Česku). „Taurusy“ 1216 zajíždějí do pohraničních přechodových stanic Chałupki nebo Petrovice u Karviné, kde probíhá předávka souprav s polským dopravcem PKP Cargo.
Provoz těchto vlaků převzalo RCA hned první dubnový den, což dokumentuje fotografie pořízená 1. dubna 2013 v úseku Bzenec přívoz - Rohatec, na které je zachycena lokomotiva 1216.236 s vlakem Rn 1. nsl 49005 vezoucím uhlí pro železárny Voestalpine Linz.
Text Petr Štefek, foto Tomáš Paška
|