Počátkem 90. let byla ve společnosti Siemens vyrobena první elektrická lokomotiva s typovým označením EuroSprinter. Za necelých 20 let se rodina EuroSprinterů rozrostla do několika generací. Mezi nejznámější představitele patří lokomotivy Taurus, z nichž 1216.050 je držitelem rychlostního rekordu elektrických lokomotiv (viz
Stroj 1216.050 vytvořil nový rychlostní rekord elektrické lokomotivy). Konkurenční výrobci železničních vozidel samozřejmě nespali. Společnost Bombardier vyvinula lokomotivní rodinu s označením TRAXX. Lokomotivy obou výrobců jsou úspěšně provozovány v nákladní i osobní dopravě a to nejen u národních dopravců jednotlivých zemí, ale také u soukromých společností a tzv. lokpoolů.
Společnost Siemens používala některé vyrobené lokomotivy ke svým zkušebním a předváděcím účelům. Jednalo se např. o stroje typu ES 64 U4 označené řadou 183 ev. č. 714 až 721. Část lokomotiv Siemens Mobility byla postupem času nabídnuta k prodeji. Lokomotivy 183 715 a 716 koupil dopravce CFI, kde jsou provozovány pod označením 190 321 a 322. Další dva stroje 183 720 a 721 zakoupil dopravce InRail a byly přečíslovány na 190 313 a 314. Ve vlastnictví Siemens Mobility tak zůstaly čtyři lokomotivy řady 183, což byly poslední Taurusy určené k prodeji, protože Siemens ukončil jejich výrobu. O lokomotivu 183 717 projevila zájem společnost CargoServ. Zbývající tři lokomotivy 183 714, 718 a 719 zakoupila společnost AWT. Tyto lokomotivy budou upraveny na typ C, tedy pro provoz v Německu, Rakousku, Česku, Maďarsku a na Slovensku. Stroje Taurus nebudou prvními lokomotivami společnosti Siemens ve službách AWT, protože od 27. 9. 2012 si najala lokomotivu 189 150 a následně od 15. 11. 2012 další lokomotivu 189 151
(viz
Elektrické lokomotivy Siemens Eurosprinter u AWT).
Vizualizace firmy Siemens představuje lokomotivu Taurus v barevném řešení společnosti AWT.
Text Pavel Větříšek, foto Siemens
|