SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Říjen 2013

Přepravy melasy v režii BF Logistics
K podzimu neodmyslitelně patří řepná kampaň a s tím spojené přepravy. Zatímco dodávky samotné cukrové řepy se po české železnici v posledních letech až na výjimky (viz Přepravy cukrové řepy ve Slezsku) neuskutečňují, přes silnou konkurenci silničních dopravců lze na kolejích stále spatřit cisterny ložené melasou. Tento vedlejší produkt při výrobě cukru je odesílán ucelenými vlaky ze závodů Moravskoslezských cukrovarů v Hrušovanech nad Jevišovkou a Opavě-Vávrovicích do lihovaru společnosti Tereos TTD v Kojetíně.
Zatímco ještě v loňském roce tyto přepravy zajišťovalo ČD Cargo, v roce 2013 je již melasa pro kojetínský lihovar v rukou dopravce BF Logistics (BFL). Pro melasu je vyčleněna jedna souprava dvaceti kotlových vozů, která ve spojení s dvojčetem lokomotiv řady 740 naváží do Kojetína melasu ze stanice Hrušovany nad Jevišovkou a z nákladiště Palhanec navazující na vlečku vávrovického cukrovaru. Není bez zajímavosti, že BFL je také provozovatelem vleček obou cukrovarů i lihovaru. Přepravy melasy pro kojetínský lihovar začaly v září a měly by pokračovat až do ledna 2014.
V říjnu si pak souprava „odskočila“ ještě na jednorázový „výlet“ do rumunského cukrovaru Luduș (patří rovněž do skupiny Tereos), odkud také dovezla melasu do Kojetína. V tomto případě se na vozbě vlaku podílely vedle BFL ještě dopravci Prvá Slovenská železničná (Slovensko + Maďarsko) a Transferoviar Grup (Rumunsko).
Horní snímek zachycuje první letošní příjezd prázdné soupravy pro melasu na nákladiště Palhanec (v pozadí cukrovar Vávrovice) dne 24. září 2013, v čele vlaku se tehdy nacházely stroje 740.621 a 740.634. Na dolní fotografii z 19. října 2013 je „dvojče“ 740.770 + 740.899 na vlečce lihovaru v Kojetíně, v pozadí pak jsou patrné cisterny na melasu, které byly téhož dne odvezeny k nakládce do Opavy-Vávrovic.
Text Petr Štefek, horní foto Jakub Hasák, dolní foto Aleš Krška
 
 
 
 
24. 11. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3