K podzimu neodmyslitelně patří řepná kampaň a s tím spojené přepravy. Zatímco dodávky samotné cukrové řepy se po české železnici v posledních letech až na výjimky (viz
) neuskutečňují, přes silnou konkurenci silničních dopravců lze na kolejích stále spatřit cisterny ložené melasou. Tento vedlejší produkt při výrobě cukru je odesílán ucelenými vlaky ze závodů Moravskoslezských cukrovarů v Hrušovanech nad Jevišovkou a Opavě-Vávrovicích do lihovaru společnosti Tereos TTD v Kojetíně.
Zatímco ještě v loňském roce tyto přepravy zajišťovalo ČD Cargo, v roce 2013 je již melasa pro kojetínský lihovar v rukou dopravce BF Logistics (BFL). Pro melasu je vyčleněna jedna souprava dvaceti kotlových vozů, která ve spojení s dvojčetem lokomotiv řady 740 naváží do Kojetína melasu ze stanice Hrušovany nad Jevišovkou a z nákladiště Palhanec navazující na vlečku vávrovického cukrovaru. Není bez zajímavosti, že BFL je také provozovatelem vleček obou cukrovarů i lihovaru. Přepravy melasy pro kojetínský lihovar začaly v září a měly by pokračovat až do ledna 2014.
V říjnu si pak souprava „odskočila“ ještě na jednorázový „výlet“ do rumunského cukrovaru Luduș (patří rovněž do skupiny Tereos), odkud také dovezla melasu do Kojetína. V tomto případě se na vozbě vlaku podílely vedle BFL ještě dopravci Prvá Slovenská železničná (Slovensko + Maďarsko) a Transferoviar Grup (Rumunsko).
Horní snímek zachycuje první letošní příjezd prázdné soupravy pro melasu na nákladiště Palhanec (v pozadí cukrovar Vávrovice) dne 24. září 2013, v čele vlaku se tehdy nacházely stroje 740.621 a 740.634. Na dolní fotografii z 19. října 2013 je „dvojče“ 740.770 + 740.899 na vlečce lihovaru v Kojetíně, v pozadí pak jsou patrné cisterny na melasu, které byly téhož dne odvezeny k nakládce do Opavy-Vávrovic.
Text Petr Štefek, horní foto Jakub Hasák, dolní foto Aleš Krška
|